Krever at Super Puma settes på bakken for godt
Britisk underskriftskampanje har fått over 9000 underskrifter siden den ble startet for to dager siden, etter dødsulykken på Turøy.
– Jeg mistet sønnen min i ulykken i 2009. Syv år har gått og livet mitt har stått stille. Unner ikke min verste fiende denne hjertesorgen. Alle typer Puma burde bli fjernet fra oljeindustrien.
Kommentaren er fra en som støtter underskriftskampanjen som krever at Airbus 225 Super Puma, også kalt EC225 eller H225, settes på bakken for godt. Dette er helikoptertypen som styrtet på Turøy fredag og krevde 13 menneskeliv.
Brevet på kampanjesiden change.org er adressert til det britiske Luftfartstilsynet, Civil Aviation Authority (CAA). Den har i skrivende stund søndag kveld fått over 9000 underskrifter, og vokser stadig.
Flere av dem som har skrevet under forteller at de har mistet kjære i ulykker med Super Puma-helikoptre.
– Nok er nok! Offshorearbeidere burde føle seg trygge, og være trygge, når de reiser til og fra jobb, skriver en annen.
– Jeg satt i kabinen min offshore og så på nyhetene at rotoren falt stille mot bakken. Det er et bilde som vil være med meg i årevis. Jeg ringte forloveden min som fikk meg til å love å aldri sette mine føtter på et av disse helikoptrene noensinne igjen. Jeg startet underskriftskampanjen fordi hvis min familie ber meg om å aldri igjen gå ombord disse helikoptrene må det være andre som spør sine kjære om det samme. Jeg hadde rett, sier Winder til NRK.
Dette er ikke første gang det har blitt satt spørsmålstegn ved bruken av Super Puma-helikoptre i Storbritannia. I 2013 ble fire mennesker drept da et helikopter av modellen AS332 styrtet utenfor Shetland. Under overskriften «Hvor mange flere må dø?», skrev Daily Mail den gang at oljearbeidere krevde at alle Super Pumaer skulle settes på bakken for godt.
Etter Turøy-ulykken innførte det britiske Luftfartstilsynet flyforbud for EC225, med dispensasjon for søk og rednings-flyginger. En talsperson sier til NRK at det sannsynligvis blir opp til det Europeiske flysikkerhetsbyrået, European Aviation Safety Agency (EASA), å bestemme om de settes på bakken permanent.
– Flyvning med denne helikoptertypen er begrenset inntil videre. Vi har ingen kommentar utover det for øyeblikket, sier talspersonen til NRK.
Kommentaren er fra en som støtter underskriftskampanjen som krever at Airbus 225 Super Puma, også kalt EC225 eller H225, settes på bakken for godt. Dette er helikoptertypen som styrtet på Turøy fredag og krevde 13 menneskeliv.
Brevet på kampanjesiden change.org er adressert til det britiske Luftfartstilsynet, Civil Aviation Authority (CAA). Den har i skrivende stund søndag kveld fått over 9000 underskrifter, og vokser stadig.
Flere av dem som har skrevet under forteller at de har mistet kjære i ulykker med Super Puma-helikoptre.
– Nok er nok! Offshorearbeidere burde føle seg trygge, og være trygge, når de reiser til og fra jobb, skriver en annen.
- – Ligner veldig mye på helikopterulykken i 2009
- Sjokkert over at rotoren falt av: – Det har aldri skjedd før
Kritisert tidligere
Underskriftskampanjen ble startet av britiske David Winder, som jobber i Nordsjøen og selv har fløyet Super Puma-helikoptre flere ganger. Han er også lokalpolitiker for UKIP.– Jeg satt i kabinen min offshore og så på nyhetene at rotoren falt stille mot bakken. Det er et bilde som vil være med meg i årevis. Jeg ringte forloveden min som fikk meg til å love å aldri sette mine føtter på et av disse helikoptrene noensinne igjen. Jeg startet underskriftskampanjen fordi hvis min familie ber meg om å aldri igjen gå ombord disse helikoptrene må det være andre som spør sine kjære om det samme. Jeg hadde rett, sier Winder til NRK.
Dette er ikke første gang det har blitt satt spørsmålstegn ved bruken av Super Puma-helikoptre i Storbritannia. I 2013 ble fire mennesker drept da et helikopter av modellen AS332 styrtet utenfor Shetland. Under overskriften «Hvor mange flere må dø?», skrev Daily Mail den gang at oljearbeidere krevde at alle Super Pumaer skulle settes på bakken for godt.
– Begrenset inntil videre
De seks siste ulykkene eller nestenulykkene i Nordsjøen har skjedd med Super Puma-helikoptre, skriver BT. Fire av disse var med EC225-modellen.Etter Turøy-ulykken innførte det britiske Luftfartstilsynet flyforbud for EC225, med dispensasjon for søk og rednings-flyginger. En talsperson sier til NRK at det sannsynligvis blir opp til det Europeiske flysikkerhetsbyrået, European Aviation Safety Agency (EASA), å bestemme om de settes på bakken permanent.
– Flyvning med denne helikoptertypen er begrenset inntil videre. Vi har ingen kommentar utover det for øyeblikket, sier talspersonen til NRK.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.