20.000 krever at Super Puma settes på bakken
20.000 har skrevet under på et opprop for at helikoptertypen Super Puma EC225 blir tatt ut av bruk. Luftfartstilsynet har innført flyforbud for helikoptertypen etter fredagens ulykke ved Turøy, hvor 13 personer omkom i et slikt helikopter.
Kilde: NTB
Et opprop rettet mot britiske myndigheter har samlet 20.000 underskrifter for å kreve at Super Puma-ene settes på bakken permanent. Også flere norske offshorearbeidere har sluttet seg til oppropet, skriver Bergens Tidende.
Antall underskrifter har doblet seg på snaut to dager.
– Jeg har aldri følt meg helt sikker i Super Puma. Det er mye misnøye blant folk når vi ser at det er det helikopteret vi skal ut med, sier Geir Skorpen, som jobber som brann- og gasstekniker på Statfjord C.
Helikoptertypen har vært involvert i fem ulykker på fire år i Storbritannia. Den alvorligste skjedde i 2009 da alle 16 om bord omkom i et havari utenfor Peterhead i Skottland.
– Likevel kan det være at tilliten til modellen er så svekket at oljeselskapene bør begynne å se etter alternativer. De bør forberede seg på at den ikke kommer tilbake, sier Fjeldsbø.
– Vi har imidlertid respekt for avgjørelsen fra luftfartsmyndighetene i Norge og Storbritannia, som har valgt å suspendere kommersielle flyginger med disse helikoptrene, av hensyn til de berørte, har pressetalsmann Guillaume Steuer sagt til VG.
– Basert på de faktaene vi har og det visuelle, så vet vi at det er en teknisk ulykke, ikke menneskelige feilhandlinger om bord i helikopteret, sa direktør Kåre Halvorsen i Havarikommisjonens luftfartsavdeling.
Alt var normalt fram til helikopterets hovedrotor falt av, og det ble ikke sendt nødsignal, opplyste Halvorsen. Han anslår at ulykken skjedde på mindre enn ett sekund.
– Det kan være mange årsaker til at ting skjer, men før vi konkluderer om konsekvenser, må vi vite årsaken, sa han på en hasteinnkalt pressekonferanse etter et møte med Havarikommisjonen og Luftfartstilsynet tirsdag.
Antall underskrifter har doblet seg på snaut to dager.
– Jeg har aldri følt meg helt sikker i Super Puma. Det er mye misnøye blant folk når vi ser at det er det helikopteret vi skal ut med, sier Geir Skorpen, som jobber som brann- og gasstekniker på Statfjord C.
Helikoptertypen har vært involvert i fem ulykker på fire år i Storbritannia. Den alvorligste skjedde i 2009 da alle 16 om bord omkom i et havari utenfor Peterhead i Skottland.
Tilliten svekket
Forbundssekretær Henrik Fjeldsbø i Industri Energi sier det er helt utenkelig at Super Puma EC225 kan komme i luften igjen før årsaken til ulykken ved Turøy er avdekket.– Likevel kan det være at tilliten til modellen er så svekket at oljeselskapene bør begynne å se etter alternativer. De bør forberede seg på at den ikke kommer tilbake, sier Fjeldsbø.
- LES OGSÅ: Safe: – Tilliten er borte
– Vi har imidlertid respekt for avgjørelsen fra luftfartsmyndighetene i Norge og Storbritannia, som har valgt å suspendere kommersielle flyginger med disse helikoptrene, av hensyn til de berørte, har pressetalsmann Guillaume Steuer sagt til VG.
Teknisk ulykke
Det er foreløpig ikke kjent hva som er årsaken til ulykken. Tirsdag fastslo Havarikommisjonen at styrten utviklet seg veldig, veldig raskt og at ulykken var et faktum på under ett sekund.– Basert på de faktaene vi har og det visuelle, så vet vi at det er en teknisk ulykke, ikke menneskelige feilhandlinger om bord i helikopteret, sa direktør Kåre Halvorsen i Havarikommisjonens luftfartsavdeling.
Alt var normalt fram til helikopterets hovedrotor falt av, og det ble ikke sendt nødsignal, opplyste Halvorsen. Han anslår at ulykken skjedde på mindre enn ett sekund.
Vil ikke forhaste
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) advarer mot å trekke forhastede konklusjoner om årsaken til helikopterulykken.– Det kan være mange årsaker til at ting skjer, men før vi konkluderer om konsekvenser, må vi vite årsaken, sa han på en hasteinnkalt pressekonferanse etter et møte med Havarikommisjonen og Luftfartstilsynet tirsdag.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.