LO frykter sosial dumping i luftfartenI
LO frykter at sosial dumping i luftfarten blir konsekvensen av at Norwegian får tillatelse til å fly i USA.
– Dette er en utvikling som truer både norske og europeiske arbeidsplasser. Vi er redde for at Norwegian skal bruke ansatte som har dårligere vilkår enn det som nå gjelder i bransjen, sier leder i LO Luftfart, Peggy Hessen Følsvik, til Klassekampen.
De er bekymret for hva som vil skje etter at Norwegian fredag fikk tillatelse til å fly til USA, via sitt irske datterselskap Norwegian Air International. På enkelte internationale ruter har Norwegian benyttet asiatisk arbeidskraft. Selskapet har 200 kabinansatte basert i Bangkok, og Følsvik tror Norwegian kommer til å utvide dette til de nye transatlantiske linjene også.
Selv om de ansatte i Bangkok har best kjøpekraft av alle de kabinansatte, sier Følsvik at det ikke er greit at asiatisk arbeidskraft brukes til å utkonkurrere europeisk og amerikansk arbeidskraft.
– Det er et klassisk argumentasjon for å bedrive sosial dumping, ikke et gyldig argument, sier hun.
Norwegian tilbakeviser LOs påstander og sier de kommer til å skape tusenvis av nye arbeidsplasser for piloter og kabinpersonale i både Europa og USA, og at de allerede har flere hundre europeiske og amerikanske ansatte i dagens langdistansetrafikk.
(NTB)
De er bekymret for hva som vil skje etter at Norwegian fredag fikk tillatelse til å fly til USA, via sitt irske datterselskap Norwegian Air International. På enkelte internationale ruter har Norwegian benyttet asiatisk arbeidskraft. Selskapet har 200 kabinansatte basert i Bangkok, og Følsvik tror Norwegian kommer til å utvide dette til de nye transatlantiske linjene også.
Selv om de ansatte i Bangkok har best kjøpekraft av alle de kabinansatte, sier Følsvik at det ikke er greit at asiatisk arbeidskraft brukes til å utkonkurrere europeisk og amerikansk arbeidskraft.
– Det er et klassisk argumentasjon for å bedrive sosial dumping, ikke et gyldig argument, sier hun.
Norwegian tilbakeviser LOs påstander og sier de kommer til å skape tusenvis av nye arbeidsplasser for piloter og kabinpersonale i både Europa og USA, og at de allerede har flere hundre europeiske og amerikanske ansatte i dagens langdistansetrafikk.
(NTB)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.