tirsdag 6. desember 2016

Norwegian og sosial dumping - Teknisk Ukeblad/DN

07:27

LO frykter sosial dumping i luftfartenI

LO frykter at sosial dumping i luftfarten blir konsekvensen av at Norwegian får tillatelse til å fly i USA.
– Dette er en utvikling som truer både norske og europeiske arbeidsplasser. Vi er redde for at Norwegian skal bruke ansatte som har dårligere vilkår enn det som nå gjelder i bransjen, sier leder i LO Luftfart, Peggy Hessen Følsvik, til Klassekampen.
De er bekymret for hva som vil skje etter at Norwegian fredag fikk tillatelse til å fly til USA, via sitt irske datterselskap Norwegian Air International. På enkelte internationale ruter har Norwegian benyttet asiatisk arbeidskraft. Selskapet har 200 kabinansatte basert i Bangkok, og Følsvik tror Norwegian kommer til å utvide dette til de nye transatlantiske linjene også.
Selv om de ansatte i Bangkok har best kjøpekraft av alle de kabinansatte, sier Følsvik at det ikke er greit at asiatisk arbeidskraft brukes til å utkonkurrere europeisk og amerikansk arbeidskraft.
– Det er et klassisk argumentasjon for å bedrive sosial dumping, ikke et gyldig argument, sier hun.
Norwegian tilbakeviser LOs påstander og sier de kommer til å skape tusenvis av nye arbeidsplasser for piloter og kabinpersonale i både Europa og USA, og at de allerede har flere hundre europeiske og amerikanske ansatte i dagens langdistansetrafikk.
(NTB)
Jannicke Nilsen

Norwegian-sjef Bjørn Kjos er glad for at USA-lisensen endelig er i boks, etter tre års kamp. Foto: Mikaela Berg
Norwegian-sjef Bjørn Kjos er glad for at USA-lisensen endelig er i boks, etter tre års kamp. Foto: Mikaela Berg

Norwegian-sjefen: – Frykter hverken Trump eller motstanderne

Norwegians USA-tillatelse er endelig, men den amerikanske pilotforeningen ALPA nekter å gi opp. De håper Donald Trump kan velte avtalen. – Skjer ikke, sier Bjørn Kjos.
– Det har tatt altfor lang tid. Dette burde ha skjedd for tre år siden, men nå kan vi endelig gå videre, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos til DN.
Etter tre års kamp ble det før helgen kjent at det amerikanske samferdselsdepartementet godtar søknaden til Norwegians irske langdistanseselskap om en trafikklisens til USA – en såkalt Foreign Air Carrier Permit.

Alt ligger nå til rette for at Norwegian kan iverksette sine ekspansjonsplaner ut fra Europa og USA.
Mandag ble det kjent at Norwegian planlegger å bestille flere fly fra Airbus og Boeing.
– Tillatelsen betyr at vi kan starte en rekke nye ruter som har vært planlagt i lang tid. Dette åpner for muligheter både til Canada, Sør-Amerika og Asia. Vi har bra med fly i 2017 og 2018, men går det som vi tror, vil vi ha behov for flere langdistansefly etter det, sier Kjos.
Allerede til våren oppretter Norwegian to nye crewbaser i USA, og enda flere er på vei.

Kjemper videre

Det amerikanske samferdselsdepartementet opplyser at beslutningen er endelig, og at de basert på omfattende juridiske vurderinger ikke kan nekte Norwegian innpass siden USA er bundet av Open Skies-avtalen med EU.
Det hvite hus har informert samferdselsdepartementet om at president Barack Obama ikke vil legge ned veto.
Men dét forhindrer ikke motstanderne fra å gi opp:
Den amerikanske pilotforeningen ALPA vil gjøre sitt ytterste for at USAs kommende president Donald Trump vil frata Norwegian tillatelsen de fikk for fem dager siden.
– Vi er ekstremt skuffet, sier ALPA-leder Tim Canoll til den danske nettsiden check-in.dk.
– Denne beslutningen er en hån mot fair konkurranse og vil i siste instans resultere i tap av amerikanske arbeidsplasser og potensielt betydelig tap for den amerikanske internasjonale luftfartsindustrien, hevder Canoll.

– Bare tøv

ALPA oppfordrer Donald Trump til å ta affære når han og hans administrasjon offisielt kommer til makten 20. januar neste år. Ifølge reglene har Trump 61 dager på seg fra tillatelsen ble gitt til å gripe inn.
Bjørn Kjos sier han er overrasket over at ALPA ennå ikke har gitt opp å stikke kjepper i hjulene for Norwegian:
– Dette er bare tøv. Det de driver med er ren proteksjonisme. Skal dette endres på, må de bryte Open Skies-avtalen. Jeg frykter hverken Trump eller motstanderne våre. Trump ønsker jo amerikanske arbeidsplasser, og i dag er vi det eneste europeiske flyselskapet som ansetter i USA, sier han.

Lover billigere flybilletter

Med de nye Boeing 737–800 Max-flyene som er bestilt lover Bjørn Kjos enda billigere flybilletter fremover.
– Nå kan vi disponere flyene våre bedre. Dreamlinerne kan fly til de store flyplassene, så kan vi bruke de andre flyene til mindre og billigere flyplasser, sier han.
– Frykter du økt konkurranse fra andre flyselskaper nå som dere har fått denne tillatelsen i boks?
– Jeg håper på mer konkurranse, jeg. Jo flere lavkostselskaper som kommer på banen, jo større volum blir det. Det er jo kjempebra!

Aksjen stiger

Norwegian stiger med 1,8 prosent tirsdag etter at aksjen endte opp 15 prosent mandag, skriver TDN Finans.
 Tirsdag morgen la selskapet frem trafikktall for november som analytikere omtaler som svakere enn ventet, og nedjusteringer av estimatene for 2016 er i vente.
Ifølge TDN Finans skriver Pareto Securities at noe av årsaken til større yield-fall enn ventet er høyere gjennomsnittlig flydistanse og større negative valutaeffekter, men også noe svakere underliggende priser.
- Norwegian må gi prisreduksjoner for å fylle opp flyene fremover. Da blir det en ganske tung vintersesong for europeisk flyindustri og press på inntjeningsestimatene, sier analytiker Preben Rasch-Olsen i Carnegie til TDN Finans.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.