Oppdatering klokken 14.30:
Helikoptertrafikken fra Sola har startet opp igjen. Første avgang siden i dag morges er klokken 14.30 til Ekofisk 2/4 L.
Dette er de nye avgangstidene fra Stavanger lufthavn, Sola, ifølge heliport.no:
  • Helikopter til Ekofisk 2/4 L har avgang klokken 14.30
  • Helikopter til Alvheim har avgang klokken 14.50
  • Helikopter til Ekofisk 2/4 K har avgang klokken 15.00
  • Helikopter til Jotun A og B og Balder FPU har avgang klokken 17.00
  • Helikopter til Draupner har avgang klokken 17.15
  • Helikopter til Floatel Endurance har avgang klokken 20.15
  • Foreløpig er kun ruten til Maersk Intrepid klokken 15.00 og Balder FPU klokken 18.45 kansellert.
Heliport melder på sine nettsider at det vil komme ny info i tidsrommet mellom klokken 14.00 og 16.00 på de resterende rutene fra flyplassen tirsdag.
12 helikopter-avganger fra Sola står foreløpig oppført hos heliport.no som utsatt.



Mellom klokken 08.58 og 14.30 tok det ikke av noen helikoptre fra Sola.
Også avgangene fra helikopterterminalen på Flesland er utsatt. Herfra gikk den siste avgangen klokken 08.41.

Alle avganger stanset

På Heliport.no er beskjeden for seks planlagt avganger fra Flesland at det kommer mer info enten klokken 11.30 eller 14.00.
Også to avganger fra Kristiansund er utsatt samt tre avganger fra Hammerfest.

Direktiv fra fabrikant

Heidi Heimark i Bristow Norway forteller at helikoptrene står på bakken på grunn av et inspeksjonsdirektiv fra produsenten Sikorsky.
– Vi mottok en så kalt «alert service bulletin» i 09-tiden tirsdag. Fabrikanten ber oss om å foreta en inspeksjon, dermed stopper vi alle avganger, sier Heimark.
Bristow har 20 helikopter av typen Sikorsky S-92.
To av maskinene står på Ekofisk-feltet, disse tas til land for kontroll.

Halerotor skal sjekkes

Det er halerotoren på helikopteret som skal inspiseres. Som Aftenbladet skriver, fikk et helikopter på britisk sokkel problemer med et lager i halerotoren i romjulen, noe som resulterte i at helikopteret ved landing spant 180 grader på helidekk på en britisk installasjon.
Elisabeth Skarsbø Moen i kommunikasjonsbyrået Zynk, uttaler seg på vegne av CHC Helikopter service. Helikopteroperatøren har 14 helikopter av typen Sikorsky S-92.
− Maskinene står på bakken grunnet en «alert service bulletin» fra fabrikanten Sikorsky. Slike sendes ut når de ønsker ekstraordinære inspeksjoner utført, sier Moen.
Bakgrunnen er altså hendelsen på britisk sokkel i romjulen.

Påvirker ruteplanen

I går uttalte imidlertid Arne Roland, administrerende direktør i CHC, at selskapet allerede har inspiserte halerotoren.
− Det stemmer, men det ble gjort på eget initiativ. Nå kommer dette direktivet om inspeksjon fra fabrikanten selv, sier Moen.
Hun kan ikke svare på hvor ofte det kommer krav om slike ekstraordinære inspeksjoner fra fabrikanten.
– Men det er strengt med sikkerheten i helikopterbransjen, sier Moen.
CHC vil ikke anslå når helikoptertrafikken er tilbake i rute igjen.

– Betryggende

Henrik Solvorn Fjeldsbø, som leder Industri Energi sitt helikopterutvalg, sier det er betryggende at helikopteroperatørene CHC Helikopter service og Bristow på eget initiativ har valgt å sette Sikorsky S92 på bakken inntil de har gjennomført en sikkerhetssjekk på alle helikoptre,