mandag 10. april 2017

USS Carl Vinson Strike Force - CNN


Som et svar på Nord Koreas agressive oppførsel, sender USA en del av sin Stillehavsflåte til Koreas kyst. Det er en såkalt Strike Force bestående av hangarskipet USS Carl Vinson med eskortefartøyer og forsyningsskip samt u-båter. Tidligere het en slik Strike Force, Battle Group, så Task Force og nå Strike Force. Den Strike Force vi nå ser på CNN: http://tinyurl.com/kxfvm3k er en god del redusert i forhold til det du ser over. Se mer om amerikanske hangarskip her: http://tinyurl.com/llytjnt Hangarskip er lette mål for Kalibr, russiske cruise missiler.

Jeg har vært ombord på et par, men de har vært museer, senest i 2015 da jeg var på USS Intrepid i NYC. Bildet under viser et pass vi gjorde med en P-3B på USS Hornet som ligger ved gamle NAS Alameda i Oakland. Bra lang tur; kom fra Andøya. Til venstre i bildet ser du bygningene hvor de foretok PAR, Periodic Airframe Rework (av noen kalt Paint And Return) på maskinen.


En historie som kan være interessant for noen: I 1986 var USS Nimitz på tur langs norskekysten. Jeg skulle fly en tur fra Flesland til Statfjord for Helikopter Service, men ikke så langt ute ble jeg kalt opp på 121,5 av USS Nimitz som på en særdeles brysk måte (..."get the hell out of my airspace," eller noe slikt) ba meg holde meg unna så lenge de launchet fly. Han kunne ikke anslå hvor lenge dette ville pågå, men han omga seg med en boble hvor annen trafikk ikke var ønsket. Jeg så den på radaren vår, med en del andre fartøyer på vei sørover. Jeg hadde ikke noe særlig ekstra brennstoff til å fly rundt fartøyene, så jeg returnerte Flesland inntil spetakkelet hadde roet seg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.