Forsinket redningshelikopter blir 4 mrd. billigere
De første av de 16 nye, norske redningshelikoptrene av typen AW101 blir forsinket ved levering til Norge. Totalprisen for helikoptrene med utstyr og trening blir imidlertid nesten 4 milliarder kroner billigere enn opprinnelig antatt i 2013.
Oppdatert:
Publisert:
De to første AW101 til 330.skvadron skulle etter planen landet på
Stavanger lufthavn, Sola, før påske i år. Nå ser det ut til at leveranse nummer en og to kommer her til landet i løpet av sommermånedene i år, opplyser prosjektleder Bjørn Ivar Aarseth for Justisdepartementets anskaffelsesprosjekt kalt Nawsarh.
De norske maskinene er nesten identiske med italienske AW101.
De italienske, militære luftfartsmyndighetene godkjente i fjor det meste av sine egne helikoptre kalt AW101-611 Cesar. Godkjenningen for de norske helikoptrene kalt AW101-612 bygger på den italienske, fortsetter Aarseth som med sin Nawsarh-organisasjon holder til på Sola.
Prosjektlederen regner med godkjenningsprosessen avsluttes i løpet av kort tid. 90 prosent av arbeidet er allerede utført for de norske maskinene.
Den endelige typegodkjennelsen skal utføres av kontroll- og godkjenninginstansen Forsvarsmateriell. Den blir ventelig avsluttet i løpet av sommeren.
Etter ankomst til Stavanger lufthavn skal de to nykommerne testes og utprøves i ett år før Sola-avdelingen av 330. skvadron erklæres operativ med sine nye AW101.
Når dette skjer vil avdelingens nesten 50 år gamle Sea King settes på bakken. Helikoptrene har da vært i tjeneste for landets redningstjeneste siden starten 1. mai 1973.
Stortinget har forutsatt at de nye maskinene skal være på plass på samtlige seks norske baser innen utgangen av 2020. Intet tyder på at denne tidsrammen vil sprekke.
Jan-Petter Helgesen
Billigere enn antatt
Kontrakten om kjøp av en ny generasjon redningshelikoptre ble signert 19. desember 2013. Stortinget sa allerede i 2011 ja til en totalramme for helikoptrene, service, utstyr og trening på 16,8 milliarder 2011-kroner. Det tilsvarer 18 milliarder 2015-kroner. I følge avtalen skal produsenten Leonardo ha ansvaret for alt teknisk vedlikehold på helikoptrene inntil 2035.
Nå er det klart at kostnaden for hele pakken blir på 14,04 milliarder kroner. Det er nesten 4 milliarder kroner mindre enn utgangsprisen som Stortinget vedtok.
Årsakene er flere. Helikoptertypen er velprøvet. Viktigst er trolig god kostnadskontroll samt presise leveranser og tett samarbeid mellom Justisdepartementet og produsenten Leonardo Helikopters i Yeovil som inntil i fjor var kjent som Agusta Westland Helikopters.
Fabrikken er med sine 102 år trolig verdens eldste flyprodusent med tilhold på samme sted. Med sine 3000 ansatte er den en nøkkelbedrift i byen Yeovil i Sørvest-England med 50.000 innbyggere.
Hovedbase
Sola skal i årene framover fortsette som hovedbase for skvadronen. Her er det nylig bygget ny hangar med administrasjonsbygg for skvadronledelsen.
Nybygget er på tre etasjer med oppstillingsplass utendørs på 7,3 mål. I hangaren er det plass til tre AW101. Tilsvarende bygg skal også reises på Banak og Ørland.
Pris for hangarene og en nybygget flysimulator er flere hundre millioner kroner. Kostnadene er del av totalpakken for hele helikopteranskaffelsen.
Disse blir nummer tre og fire fra den norske produksjonslinjen i England.
Helikopter nummer tre fløy første gang 21. februar i år, mens nummer fire kommer i luften i løpet av våren.
Mest avansert
Jon Clark som er leder for det norske AW101-prosjektet ved Leonardo, sier at de to første norske maskinene i vår har gjennomført et test- og treningsprogram på henholdsvis 150 og 50 timer. Han vedgår at programmet er noe forsinket for de første maskinene, men håper at siste leveranse i andre halvdel av 2020 gjennomføres som planlagt.Clark sier de nye norske redningshelikoptrene er blant de mest avanserte og moderne redningsmaskiner i verden i dag. Helikoptrene er stappfulle av nyutviklet spesialutstyr og teknologi.
Nesten alt som finnes av sensorer er lagt inn i den norske bestillingen. Nordmennene vil få tilgang på informasjon fra en ny type radar som dekker området rundt helikoptrene med 360 grader.
Radarantennene er plassert i nesen samt på hver side av kabinen. Osprey-radaren er i stand til å finne svært små mål på land og i sjøen.
I cockpiten er det digital autopilot. Teknologien er ny. Den gjør det mulig å fly automatiske søkemønstre under vanskelige værforhold.
Et annet nytt system kan spore mobiltelefoner i terrenget. Helikoptret blir som en basemast. Dersom mottaker-nummeret er kjent kan utstyret finne retning og avstand til den ettersøkte.
Et nyutviklet og viktig hjelpemiddel ved fjellredninger er sensorer i helikopterkroppen og på rotorspissene. Disse måler avstand til hindringer i terrenget og fjellsider. Systemet minner mye om avstandsensorene som finnes på mange biler.
Tre motorer
Spesielt ved AW101 er at det har tre motorer. Det øker vekten og kostnad, men høyner sikkerheten dersom en motor faller ut. Helikopteret flyr godt på bare to motorer.Løfteevnen er 16 tonn. Det er dobbelt så mye som på Sea King.
Rekkevidden er 735 nautiske mil med tre motorer. Med to motorer i drift øker maksimum distanse til 810 nautiske mil. Helikoptret kan da holde seg i luften i nær sju timer uten drivstoffylling.
En rekke nordmenn og norske delegasjoner har besøkt Leonardo-fabrikken under byggingen av de nye redningshelikoptrene. I mars var Stortingets justiskomite på besøk. Senere har samtlige 24 redningsledere ved Hovedredningssentralene på Sola og Bodø sett nærmere på morgendagens redningsmaskiner.
Mange fra Luftforsvaret
Luftforsvaret har de siste månedene hatt flere folk i Yeovil for trening og opplæring. Ved påssketider talte den norske kontigenten 12 personer.Oberstløytnant Ole Tom Bergesen er testflyger ved Kjeller ved Lillestrøm. Hans opphold i Sør-England var på tre uker.
Sammen med ytterligere en pilot og en redningsmann holdt han på med flygetrening for å få utsjekk på AW101. Bergesen mente han var heldig som får være med på utviklingtestene av nykommeren.
- Programmet er veldig interessant. Det er sjeldent flygere som ikke jobber på flyfabrikker får utføre flytester som her, påpeker han.
Utenom flygingene går Bergesen, major Olav Kleiv og kaptein Oddmund Danielsen, gjennom nødprosedyrer, sjekklister og flygehåndbøker under oppholdet. Den første uken gjennomførte de også teknisk kurs for Luftforsvarets nyeste helikopter.
Oberstløytnanten har vært flyger siden 1984. Siden da har han blant annet fløyet 2000 timer på Sea King, men har også erfaring fra de mindre Bell 412SP og Westland Lynx. Testpilot har han vært siden 1996.
Under oppholdet blir de tre de første norske med utsjekk på AW101. Snart vil også en rekke andre ansatte fra Luftforsvaret gjennomføre skolering og opplæring ved Leonardo-fabrikken.
- Deres jobb blir blant annet å teste de nye av helikoptertypen som skal overføres til Luftforsvaret, sier Ole Tom Bergesen. Til vanlig er han ansatt ved Forsvarsmateriell på Kjeller som sjeftestflyger.
Helikopter nummer en av de nye norske
redningshelikoptrene av typen AW101 har nylig avsluttet en testtur ved Yeovil.
Maskinen er ennå ikke malt i norske farger. Fra venstre: Sjeftestflyger Andy
Strachan ved Leonardo, oberstløytnant Ole Tom Bergesen som er sjeftestflyger ved
Kjeller og Clive Bowditch ved Leonardo. Foto: Jan-Petter
Helgesen.
Mange kurs
Totalt har 170 nordmenn hittil gjennomført 25 kurs for å bli kjent med det nye redningshelikoptret. Opplæringen har pågått siden juli 2016.Ved Leonardo Helicopters treningsakademi for militær trening er åtte norske teknikere på kurs. Samtlige har bakgrunn som instruktører ved Luftforsvarets tekniske skole på Kjevik.
Opplæringen foregår på mange nivå og har pågått regelmessig det siste året. Seks av de åtte har også tidligere vært på opplæring ved Yeovil. Bare to er nye på det åtte ukers lange kurset.
Hensikten ved opplæringen er at de etter hjemkomst til Norge skal være instruktører for andre nordmenn på AW101. Oppholdet i England betegner de som krevende og hardt. Likevel er de fulle av lovord over kvaliteten på den tekniske treningen. I tillegg er de samstemte om at det er spennende å få være med på å bygge opp noe nytt innen deres fagområde.
Rådgiver
Tidligere kaptein og systemoperatør Gunnar Rønningen i 330. skvadron er rådgiver for Leonardo. Han har 39 års fartstid på Sea King fra Banak og Bodø.Nå er han ansatt ved helikopterfabrikken som konsulent for det norske AW101-prosjektet. Rønningen er bosatt i Bodø, men reiser regelmessig til England for å bistå fabrikken med å forstå de nærmere 1000 spesifikasjoner nordmennene har fremmet i forbindelse med AW101-kjøpet.
- Å tolke kravene har vært både krevende og utfordrende, sier 64 år gamle Rønningen som begynte i rådgiverjobben like etter at han ble pensjonert fra Luftforsvaret i 2012.
FAKTA
Type: All-værs redningshelikopterNorsk kjøp: 16 kjøpt og 6 i opsjon
Lengde: 22,83 meter
Høyde: 6,66 meter
Rotor diameter:18,60 meter
Besetning: 6 personer
Kapasitet: Mer enn 25 reddede
Marsjfart: 277 km/timen
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.