Dette oppfatter jeg som sludder. Det er markedet som bestemmer. Her i Stavanger har markedet forsvunnet. OK, noe hjelp kunne en fått fra de som styrer turistnæringen, men direktøren i næringsforeningen burde vite bedre synes jeg.
Jeg vil føye til at vi holder oss unna OSL så godt vi kan så lenge en ikke kan sjekke bagasjen videre innenlands på returen til OSL uten å sjekke inn på ny. Supertåpelig! (Red.)
Jan-Petter Helgesen er ikke enig med meg. Han skriver:
Jan-Petter Helgesen er ikke enig med meg. Han skriver:
Hei
Jeg er ikke enig med deg at utspillet i Aftenbladet i dag er tåpelig.
Avinor har nå et stort salg og markedsapparat som jobber for å få flest mulig flyruter til OSL. Sjefen er hentet fra Nederland. Hans filosofi og oppdrag er å
føre flest mulig ruter til den såkalte hovedflyplassen. Dette arbeider begynner
å virke – godt hjulpet av nedgangstidene.
Husk også at når utlandsreisende fra Stavanger sluses via
Oslo så føres de opp som innlandsflyging fra Sola. Det svekker ytterligere
behovet for nye flyginger til utlandet fra Sola. OSL får gevinsten. At turen går
til utlandet blir skjult for Stavanger.
At Harald Minge og Co. endelig oppdraget dette, synes jeg er
flott.
Det er helt tydelig at Avinor arbeider for ¨få flest mulig reisende i
Norge til å fly via Gardermoen. Søker du på nettet er det tydelig at et større antall reiser i SAS er linket via
Oslo. Det er ikke like enkelt som før å dra via Kastrup for
eksempel.
Denne tendensen har pågått en stund. Opplegget svekker
næringslivet i Rogaland. Reisen blir også betydelig dyrere når Avinor jobber
ensidig til fordel av en lufthavn. Dette har de også uttalt offentlig. Ikke
minst er dette blitt tydelig etter at den nye fingeren ble åpnet på
OSL.
Vi må heller ikke glemme at det alltid har vært tette bånd
mellom Avinor og SAS. Det er derfor helt klart en link mellom den store
utenlandsveksten på Gardermoen ikke har kommet av seg selv. Den tilsvarende
svake utviklingen på Vestlandet skyldes ikke bare nedgangstidene i oljen.
Krefter i Avinor har også en finger med i spillet.
Jeg jobbet mye med ny hovedflyplass for Østlandet i 1980 og
1990-årene. Da Stortinget gjorde vedtak om bygging av OSL i 1992 het det at
lufthavnen skulle være hovedflyplass for østlendingene. Nå snakker Avinor om
plassen som hovedflyplassen i Norge.
Jeg synes av disse grunner at utspillene om Sola som er
kommet fra Næringsforeningen og andre er helt på sin plass.
Jan-Petter Helgesen
Journalist og forfatter/
Journalist and Author
Medlem av: Norsk Journalistlag og Norsk Faglitterær forfatterforening
Jan-Petter Helgesen
Journalist og forfatter/
Journalist and Author
Medlem av: Norsk Journalistlag og Norsk Faglitterær forfatterforening
Monopolisten Avinor bestemmer flyrutetilbudet
DEBATT: Vestlandet er ikke bare frakjørt, men flydd helt i fra av hovedflyplassen på Østlandet. Dette er en villet og styrt utvikling fra Avinor.
Oppdatert:
Publisert:
Adm. dir. i Næringsforeningen, Harald Minge, krever i et leserinnlegg i Stavanger Aftenblad 16. mai 2017 handling. Han hevder at vi hadde det beste flyrutetilbudet i Norge etter Gardermoen, men at vi nå blir frakjørt av Bergen. Minge mener at årsaken til svekkelsen av rutetilbudet til utlandet skyldes «kombinasjonen av elendig innsats og manglende vilje til satsning fra kommuner og fylkeskommune og et næringsliv i motvind.»
Lommerusk
Færre utenlandsreiser i kjølvannet av kostnadskuttene i oljeindustrien sier seg selv, men det er oppsiktsvekkende at Minge i fullt alvor ser ut til å mene at kommuner og fylkeskommunen har et særskilt ansvar for flyrutetilbudet på Sola. Oppsiktsvekkende fordi Avinor er et hundre prosent statseid selskap i en helt særskilt monopolsituasjon. Avinor hadde i 2015 inntekter på 12 milliarder og EBITDA (inntjening før renter, skatt, avskrivninger og nedskrivninger) på 4,7 milliarder norske kroner (en EBITDA-margin på nær 40 prosent er noe de fleste foretak bare kan drømme om!) Det er klart at alle monner drar, men i denne sammenheng blir et par hundre tusen kroner (som Minge ønsker at fylkeskommunen skal bidra med) som lommerusk å regne.Avinor har blant annet som formål å legge til rette for nasjonal og regional verdiskapning og næringsutvikling. Den første delen av formålet oppfyller Avinor gjennom styrkingen av Gardermoen som internasjonal storflyplass, men dette går selvsagt på bekostning av de andre regionale flyplassene i Norge. Avinor kjører nå en stor annonsekampanje på busskur her i regionen: «Halla Stavanger!!! Nå er det superenkelt å fly via Oslo. Kom’a pliis?!»Vi kan nok også i fremtiden anta at flyruter som ikke lenger er lønnsomme, vil bli lagt ned.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.