I dag åpner Gullknapp
Det er over 30 år siden området på Blakstadheia ble kjøpt med tanke på
å lage en flyplass i Froland. I dag er det offisiell åpning av Arendal
lufthavn, Gullknapp.
Nå
ligger alt til rette for takeoff på Arendal lufthavn, Gullknapp.
Foto:
Baard Larsen / Frolendingen
Publisert i dag, kl. 07:21 Oppdatert i dag, for 8
timer siden
Del
Publisert i dag, kl. 07:21 Oppdatert i dag, for 8 timer siden
Del
– Det
kommer til å bli en dag med mye moro for både store og små, så jeg håper mange
vil ta turen opp til Gullknapp for å være med på åpningen i dag, sier Jan
Morten Myklebust, som er daglig leder for Arendal lufthavn, Gullknapp.
Over 30
år er gått siden området ble kjøpt med tanke på å bygge en flyplass.
Jan
Morten Myklebust er daglig leder i Arendal Lufthavn, Gullknapp. Han håper de
vil få i gang ruteflyginger til Oslo fra høsten av.
Foto:
Svein Sundsdal/NRK
Elever
fra Blakstad videregående skole har benyttet Gullknapp som øvingsområde og
bidratt sterkt til at rullebanen stadig har blitt lengre. Skolen har også
bidratt med å lage vei inn til flyplassen.
Da
Arendal Fossekompani ASA kjøpte aksjemajoriteten i lufthavnselskapet i 2007 ble
det virkelig fart i planene. Selskapet har investert nær 150 millioner kroner i
utvikling av flyplassen.
– Avinor
ser jo på hvilke flyplasser de kan legge ned, mens her er det en privat aktør
som går inn og bygger en helt ny flyplass. Det er både beundringsverdig og
fantastisk, sier Myklebust.
Les
også: Vil la hyttefolket
fly til Hovden
02:53
Gullknapp åpner lørdag
, spilletid 02:53 .
Spill av
Gullknapp åpner lørdag
Venter
på tillatelse for ruteflyvninger
Allerede
i dag er det aktivitet på Gullknapp. Lufthavnen har avtale med flere flyskoler
i Sør-Norge som bruker Gullknapp som øvingsbane, i tillegg har private aktører
fly stående her.
Nå
venter de bare på tillatelse til å starte ruteflyvninger.
Den nye
rullebanene ble asfaltert i 2015.
Foto:
ukjent
– Vi
regner med at godkjenning fra Lufttrafikktjenesten skal gå i orden en gang i
løpet av sensommeren eller tidlig høst, forteller Myklebust.
Han har
vært i kontakt med det privateide flyselskapet Airwing, om to daglige
ruteflyvninger tur/retur Oslo-Gullknapp.
– Vi har
hatt møter med både politikere og folk fra industrien, og det er mange som
pendler til Oslo, så vi har tro på at det er et behov for en flyrute dit.
Uante muligheter
Rullebanen
er nylig utvidet til 1.199 meter med tilhørende sikkerhetssoner på 30 meter i
hver ende. Det betyr at Gullknapp har kun lov til å betjene fly og helikopter
med maks 9 passasjerer.
Myklebust
håper at de om ikke lenge kan ta imot fly med 50 passasjerer. For å ha lov til
det må sikkerhetssonen i hver ende av rullebanen utvides fra 30 til 180 meter.
Det nye
flytårnet på Gullknapp stod ferdig i 2015.
Foto:
Ole Kjell Fareth / Privat
–
Terrengmessig ligger Gullknapp helt fantastisk til. Det ligger oppe på et platå
som er flatt omtrent så langt øye kan se, så en baneutvidelse vil ikke by på noen
særlig utfordring.
En slik
utbygging er estimert til å koste rundt 20 millioner kroner, men rullebanen vil
da være på linje med de andre større regionale flyplassene i Norge.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.