tirsdag 20. juni 2017

Le Bourget den 19.

Showet virket tammere enn normalt. Noen ting er jo ikke perfekt, men når åpningen av det hele med Patrouille du France  med en A380 på slep ikke annonseres, var det for meg en dårlig start, og bildet ble ikke det beste heller:


Det som skjedde i luften fra forsåvidt greit nok; en Rafale ga jernet to ganger, og nærmest parkerte F-35A som hadde det jeg vil karakterisere som det dårligste showet jeg har sett. Det kan synes som om den negativer  rapporten som kom om flyets ACM egenskaper mot en F-16 er korrekt. Lite oppfinnsomt, totalt uten utfordringer, dafft og en skam for USAF. Makan til fuel to noise converter har en aldri hørt. Da F-22 vise seg på Fanrborough, hadde flygeren trukket alle circuitbreakers for limiting systems, og han var i nærheten av russerne. Men det vi så på slutten av dagen var elendigheten selv. Pokker og, jeg ble skikkelig skuffet.

Showet bar preg av at dette var dagen for narrowbodies med Boeing 737 MAX10 og Airbus A321neoLR i spissen. Mitsubishis MRJ var her for første gang. Det samme var Embraers E195E2. Vi traff flygesjef Tore Hansen fra Widerøe som sa at han var veldig fornøyd med flyet, de skal altså ha 190-utgaven. Spesielt fremhevet han cockpit. Maskinen fløy under showet:



En svært fornøyd Tore Hansen til høyre snakker med Reinhard Lillebø


Qatar trenger oppmerksomhet og hadde sendt sin store kanon Al Baker for å åpne en all business class service, QSuite, som består av en B777ER. Al Baker er en prominent person, nærmest berømt for hvordan han squeezer både Airbus og Boeing i forhandlinger om kjøp av fly. Han spanderte canapeer og hadde et jazzband i full swing i solsteiken ved det nye flyet sitt.  Vel, ikke helt nytt men innmaten er ny. Al Baker har uttrykt en stor grad av misnøye med President Trumps besøk i Saudi Arabia, et besøk som har avstedkommet stor uro i området, også for luftfarten, spesielt for Qatar Airways,


+
Sheik Al Baker

Hva har A380+ og B737MAX 10 felles?
Nær like winglets

Også for første gang her var  japans P-1. Den har vært i UK tidligere før UK valgte P-8 som sitt fremtidige MPA: 

Russerne er sterkt savnet, spesielt i luften. De var her kun med en liten Antonov, men den fløy.

Boeing var her, foruten med P-8, med en B787-10. Det var den 3. prototypen.

I fjor så vi Embraers cargo maskin på Farnborough. Nå var den her også for første gang.


I dag den 20. er det varslet 35 grader. Får håpe aircon holder koken i hallene hvor også en norsk avdeling holdt til. Som vanlig holder de seg helst bak veggen i sitt lille avlukke så ingen skal se dem.


Også Gripen var savnet. Leonardo så vi ikke noe sted. Den norske AW101 hadde vært populær.

...---ooo000O000ooo---...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.