Nå starter rivningen av Loran C-stasjonene
Mens USA og Storbritannia bygger opp
sitt bakkebaserte system for å supplementere GPS-systemet, rives de tre
gjenværende norske Loran-C-stasjonene i Vesterålen, Jan Mayen og på Værlandet.
– Sjokkerende, mener kritiker.
Loran-C-stasjonen på Jan Mayen er en av de fire norske Loran-stasjonene
som ble besluttet nedlagt i desember 2015. Året etter inviterte
samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) britiske politikere til samtaler
om eventuell videre drift av det bakkebaserte navigasjonssystemet.
Publisert i går, kl. 11:07
– Målet er å være ferdig med demontering i løpet
av 2017, sier statssekretær Reynir Jóhannesson (Frp) i
Samferdselsdepartementet.
Ved kriser som krig eller solstormer kan det bakkebaserte
navigasjonssystemet Loran-C erstatte GPS, men i 2015
ble systemet besluttet nedlagt og 1. januar 2016 ble kringkastingen av
Loran-signaler avsluttet.
Bildet viser de
fire norske Loran-C stasjonene. Å videreutvikle stasjonene vil koste cirka
100–110 millioner kroner, samme sum det trolig vil koste å fjerne anleggene.
Flere reagerte på nedleggingen, blant dem Stig Olaisen som i 20 år har
jobbet med navigasjonssystemet ved en av de fire norske stasjonene – i Bø i
Vesterålen.
– Alt er avhengig av amerikanernes GPS-satellitter. Men skulle GPS-en
bli utilgjengelig ved krise, vil tele- og datasystemene ramle ut. Strømmen blir
borte, du får ikke ringt, tatt ut medisiner, penger eller handlet med kort.
Hvis det skjer, er det svært gunstig med et reservesystem, uttalte Olaisen til NRK.
Snudde etter britisk press
Systemet der er snakk om bærer det noe tekniske navnet Loran-C.
Forsvaret tok systemet i bruk i 1960 under stort hemmelighold. Siden ble det
brukt sivilt, i hovedsak av fiskeflåten.
I oktober 2016 gikk Loran-C-masten i Berlevåg i bakken ved hjelp av
sprengladninger. Rivingen av de tre gjenværende stasjonene ble imidlertid
stanset. Årsaken var at Storbritannia er
avhengig av de norske senderne for å drifte sitt system.
Statssekretær for Samferdselsdepartementet, Reynir Jóhannesson (Frp).
FOTO: OLAV HEGGØ / FOTOVISJON
I Storbritannia er man i gang med å bygge ut eLoran, som er en
forbedret versjon av Loran-C. Også Kongressen i USA har uttalt at de ønsker å ha eLoran oppe å gå innen få
år.
Ifølge statssekretær Reynir Jóhannesson ønsket britiske myndigheter og
det private selskapet Taviga å vurdere muligheten for å benytte den
eksisterende infrastrukturen i Norge. Samferdselsdepartementet har vurdert
muligheten for eventuell gjenbruk av stasjonene i privat regi.
Loran-C
·
Loran-C, navigasjonssystem med lang rekkevidde som utnytter signaler
mottatt fra to eller flere faste sendere.
·
Systemet er i utgangspunktet hyperbolsk, det vil si mottakerne utnytter
tidsdifferanser mellom de forskjellige sendernes signaler.
·
Moderne mottakere kan bruke signalene på samme måte som i GPS, det vil
si for å bestemme avstanden til hver av senderne.
·
I Norge kom Loran-C i drift i 1957, da det erstattet Loran-A. Fra 1.
januar 1995 ble Loran-C-stasjonene i Bø i Vesterålen og på Jan Mayen, som den
amerikanske kystvakten etablerte i norske farvann, overført til Norge.
·
Sammen med Danmark, Frankrike, Irland, Nederland og Tyskland etablerte
Norge det nordvest-europeiske Loran-C-systemet (NELS) som kunne tilby meget god
radionavigasjonsdekning fra sørspissen av Svalbard og til kysten av Frankrike.
·
Fiskeridepartementet bestemte i 2015 at de fire norske
Loran-C-stasjonene vil bli lagt ned fra 1. januar samme år. Driften av Loran-C
fortsetter som før i Storbritannia og Frankrike.
– Vi har holdt alle dører åpne, men er det ikke er
realistisk å etablere en privat, kommersiell eLoran-tjeneste med utgangspunkt i
Loran-stasjonene, sier Jóhannesson.
Starter riving på Jan Mayen og i Vesterålen
Ingen private eller offentlige aktører har vist interesse for
Loran-C-infrastrukturen på Jan Mayen, og stasjonen blir revet i løpet av dette
året.
FOTO: KNUT HAARVIK / NRK
Ingen private eller offentlige aktører har vist interesse for
Loran-C-infrastrukturen på Jan Mayen.
– I Bø er det private og kommunale interesser for
bruk av stasjonen, men til andre formål enn Loran-tjenester. Infrastrukturen
rives og bygningene overtas av Forsvarsbygg.
I fjor kritiserte sivilingeniør Jens Odd Hoxmark
beslutningen om å slå av Loran-systemet i Norge ut fra et sikkerhets- og
beredskapshensyn.
Hans reagerer med sjokk og vantro på at rivingen starter før den nye
nasjonale strategien for posisjonsbestemmelse, navigasjon og tidsbestemmelse,
såkalt PNT-strategi, skal presenteres til høsten.
– En riktig beslutning
Statssekretæren sier det ligger grundige vurderinger bak beslutningen.
– Vi arbeider kontinuerlig med både
sikkerhetsspørsmål og beredskapen. Men verken næringslivet, Forsvaret eller
andre offentlige aktører har etterspurt en videre utvikling av Loran-C.
Det er Norsk Romsenter, på oppdrag for Samferdselsdepartementet som til
høsten skal legge fram en vurdering av sårbarheten i ulike samfunnssektorer ved
bortfall av globale satellittnavigasjonssystemer.
– ELoran er vurdert som backup, men eLoran med utgangspunkt i
Loran-stasjonene framstår ikke som et godt back up-system for PNT-tjenester i
Norge. eLoran har sine svakheter; dekningen i Norge vil være begrenset uten
omfattende investeringer og det mangler mottakere hos potensielle brukere, sier
Jòhannesson.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.