SAS-reservefly i fokus
Mens tingene faldt til ro i påsken, måtte 196 passagerer på et Airbus A340-fly fra SAS sikkerhedslandede i Goose Bay i det østlige Canada efter en flyvning fra Chicago til København, hvor man mistede trykket i kabinen. Passagererne blev hentet hjem med et andet A340-fly, mens flyet dagen efter lettede fra den lille militær lufthavn i Canada for at sætte kursen mod Malta i stedet for København. Her viste det sig, at det store passagerfly skulle have skiftet landingsstel.
Der var tale om det tidligere LAN Chile-fly med registreringen LN-RKP, der er lejet ind hos det skandinaviske flyselskab i en seks år lang periode for at agere reservefly for de øvrige 15 langdistancefly. Flyet modtager ofte kritik fra de rejsende, da det ikke er udstyret med nye kabiner. SAS forklarede, at man ikke ønskede at opgradere flyet, da det var et reservefly og blot havde to og et halvt år tilbage af kontrakten. To dage senere blev det offentligt kendt, at SAS havde købt flyet, hvorfor der måske kan være udsigt til, at flyet vil blive opgraderet.
Højtflyvende planer
SAS har tilsyneladende mod på mere. I et interview med amerikanske USA Today kunne kommerciel koncerndirektør Eivind Roald afsløre, at SAS overvejer nye ruter til USA, Iran og Indien, hvis det lykkes at få godkendt investeringer i nye langtrækkende mellemdistancefly af typen Airbus A321LR eller Boeing 737 MAX. I givet fald kan de første af disse fly være i flåden i 2020.
SAS-planerne er meget parallelle med Norwegians planer på området, men SAS tænker dog ikke så stort som Norwegians koncernchef Bjørn Kjos, der er ved at etablere sig i Argentina. Norwegian fortæller, at man på sigt har planer om at stationere 70 fly i Argentina, såfremt landets regering vil tildele de nødvendige rutetilladelser til 146 lokale og internationale ruter. Målet er at transportere 18,2 mio. passagerer årligt til omkring 90 destinationer i 25 lande.
Indtil videre vil Norwegian i første omgang begynde at flyve fra London-Gatwick til Singapore i slutningen af september. Samtidig kunne CHECK-IN.dk også afsløre, at Norwegian har søgt start- og landingstilladelser til ruter fra Oslo og København til Singapore – også med start ved udgangen af september. Til gengæld afvikler Norwegian ruterne fra Skandinavien og London til San Juan på Puerto Rico, der ifølge Norwegian appellerer til samme publikum, der benytter selskabets ruter til Fort Lauderdale.
SAS kom også på agendaen, da koncernchef Rickard Gustafson i et interview med det internationale nyhedsbureau Bloomberg havde luftet tanken om, at nogle personalegrupper i SAS fremover skal på deltid i vinterhalvåret, hvor der er sæsonmæssigt lavere aktivitet. Dette tiltag er angiveligt en del af den nye In-Shape strategiplan, der også opererer med et omfattende sparekatalog, hvor kundetilbuddet er en del heraf. Det betyder blandt andet, at det fremover i afrejselufthavnen bliver dyrere at opgradere sig på SAS via optjente bonuspoint.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.