Sjekk mitt innlegg her den 30. juli. Selv bare med håndbagasje blir det bare rot og jeg måtte ut og sjekke inn på nytt. Solvik-Olsen synes det går greit. (Red)
Alle skylder på alle for bagasjetrøbbel på Gardermoen
Alle skylder på alle for bagasjetrøbbel på Gardermoen
SAS mener
Tollvesenet sjekker bagasjen for grundig. – Vi er ikke flaskehalsen, svarer
Tolletaten, som peker på Avinor og kapasitetsproblemer.
Bagasje som kommer fra utlandet og skal sendes videre på innenlandsfly
blir lagt på ett av to bånd. For få bånd gjør at det blir kø i høysesongen
mener Tollvesenet.
FOTO: ELLEN OMLAND / NRK
Publisert i dag, for en time siden
– Mange passasjerer har opplevd et dårlig tilbud, men egentlig er det
et godt tilbud, sier Ove Myrold, direktør for Samfunnskontakt og infrastruktur
i SAS om det nye systemet domestic transfer på Oslo Lufthavn.
Passasjerer har opplevd forsinkelser, mistet flyet og at bagasje har
blitt ettersendt på grunn av domestic transfer, sier Ove Myrold i SAS.
FOTO: ARILD SANDSVIK / NRK
Systemet skal gjøre det enklere for passasjerer
som kommer fra utlandet og skal fly videre innenlands. Passasjerer kan få sendt
bagasjen helt frem, uten å måtte hente og sjekke inn bagasjen på nytt.
I stedet har mange opplevd å
miste flyet, flere fly har blitt forsinket og kofferter må ettersendes.
Myrold sier det er flere grunner til at det har
blitt problemer i sommer, men mener tollkontrollen av bagasjen er for streng.
– Hele prøveprosjektet er basert på at man skal finne en balanse på
dette, foreløpig har vi ikke begynt på veien med å redusere kravene i domestic
transfer og der er derfor vi har så store problemer i sommer, sier Myrold.
Bagasjen som skal videre innenlands skal fortolles. I dette systemet
screenes alle kofferter og sendes gjennom røntgen. Så grundige undersøkelser
gjøres ikke når endestoppet fra utlandet er Oslo Lufthavn.
– I og med at hele systemet er bygd opp på at all
bagasje skal gjennom screening, blir det kø i systemet, mener Myrold.
Uenig
– Det er ikke vi som er flaskehalsen, sier Trond
Osland, kontorsjef i Tolletaten på Gardermoen.
Han peker på Avinor som står for driften av domestic transfer.
Det er ikke vi som er flaskehalsen, sier Trond Osland, kontorsjef i
Tolletaten på Gardermoen.
FOTO: ELLEN OMLAND / NRK
– Det er for få pålastere og dermed blir det kø
nede i bagasjehåndteringsanlegget, sier Osland.
Han sier at på grunn av for liten kapasitet i høysesongen blir ikke
bagasjen fraktet til neste fly tidsnok. Konsekvensen kan være at enten mister
passasjeren flyet eller bagasjen kommer med flyet.
Avinor ønsker ikke å la seg intervjue, men sier dette til NRK:
Det er ingen flaskehalser som er så store at det er et problem. Det
skal bli bedre til høsten. Vi samarbeider tett for å få demme gode løsningen
til å bli enda bedre.
HANS PETTER STENSJØEN, AVDELINGSLEDER FOR
TERMINALPROSESSER I AVINOR
– Tolletaten opplever at en del passasjerer henvender seg til oss og er
frustrerte fordi de ikke får passert gjennom tollfilteret og komme seg tidsnok
til neste gate, sier Osland.
Samferdselsministeren må rydde opp
– Spørsmålet nå er hvem tar ansvar og passer på at
dette går på skinner, sier Ove Myrold i SAS.
Han sier det er myndighetene som har startet prosjektet og da må også
myndighetene passe på at det blir et vellykket prosjekt.
– Samferdselsministeren?
– Ja, for eksempel, sier Myrold.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sier han jobber tett med
Avinor for at dette skal fungere.
– Det er vi som har vedtatt at Avinor skal gjøre
dette og så er det Avinor som har det operative ansvaret, sier Solvik-Olsen.
Han sier at det har fungert bra, men at det vært uheldige tilfeller for
passasjerer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.