søndag 1. oktober 2017

MPA og overvåkingen i nord - NRK

Fiskerne bekymret for sikkerheten til havs
– Norges befolkning har krav på sikkerhet til havs. Hvem skal ha denne beredskapen mens Orion-flyene utfases og de nye overvålingsflyene er på plass. Vi frykter denne oppgaven blir utfordrende å opprettholde, sier leder Kjell Ingebrigtsen i Norges fiskarlag.

LEGGES NED: I fjor ble Arbeiderpartiet enige med regjeringspartiene om å legge ned Andøy flystasjon. 350 mennesker mister jobben, og opp mot 700 blir berørt når Andøy flystasjon legges ned etter å ha vært Norges og Natos øyne på russernes aktivitet i nord helt siden 1957.
FOTO: PRIVAT
Susanne Lysvold
Susanne Lysvold@susannelyJournalist
 Publisert i går, kl. 09:44

Lederen i Norges Fiskarlag, Kjell Ingebrigtsen
Kjell Ingebrigtsen i Norges Fiskarlag er bekymret for sikkerheten til havs, dersom beredskapen Orion-flyene har i dag svekkes.
FOTO: HÅKON JACOBSEN / NRK
– Vi er veldig bekymret for situasjonen. Når det skjer en ulykke langt til havs teller hvert minutt. I disse havområdene er marginene små. Orion-flyene har stor rekkevidde og deres lokaliseringsevne har vært avgjørende for å berge liv i flere tilfeller, sier leder Kjell Ingebrigtsen i Norges Fiskarlag.
Fiskerne er bekymret for sikkerheten til havs etter nyhetsoppslag om redusert Orion-aktivitet og mannskapsmangel ved Andøya flystasjon som har kommet i kjølvannet av stortingsvedtaket om å legge ned Andøy flystasjon og samlokalisere en framskutt jagerflybase og de maritime overvåkingsflyene på Evenes.
Nye fly om fem år
Norge har nå seks maritime overvåkningsfly av Orion-klassen, som er stasjonert på Andøya. Orion-flyene nærmer seg slutten av sin operative levetid, ifølge regjeringen.
Det første av dem fem nye maritime overvåkingsflyene av typen P-8-Poseidon skal etter planen ikke lande i Norge før i 2022 ​og de resterende fire innen 2023.
Et Orion-fly lander på Andøya
Luftforsvarets seks P-3 Orion overvåkningsfly er i dag stasjonert på Andøya flystasjon.
FOTO: EMMA BERGHEIM
– Norge har ansvar for søk og redning helt opp til Nordpolen, og må ha tilstrekkelige ressurser tilgjengelig. Vi stiller spørsmål om hvem som skal ha denne beredskapen mens Orion-flyene utfases og de nye flyene er på plass. Vi frykter denne oppgaven blir utfordrende å opprettholde, sier Ingebrigtsen.
Fire oppdrag i fjor
I fjor hadde Forsvarets Orion-fly fire søk- og redningsoppdrag i Norges ansvarsområde (se kart under).
– Flere av dem gjaldt fiskeflåten. Flyene har stor rekkevidde og stor betydning for dekningen av nordområdene i søk- og redningssammenheng, sier fiskarlagslederen.
Forsvaret: – Sikkerheten ivaretas
Norges ansvarsområder ifølge Arktisk SAR-avtale
Kartet viser ansvarsområdene de ulike landene har i forhold til søk og redning.
Orlogskaptein Per-Thomas Bøe, som er talsperson for forsvarssjefen sier han forstår bekymringen fra fiskerne.
– Det vil nok kunne bli perioder med mindre aktivitet på Orion-basen i overgangsperioden mellom de gamle og de nye flyene. Men søk- og redningsberedskapen vil bli opprettholdt hele perioden. Overgangen til de nye flyene vil skje gradvis og det blir en overlappende kapasitet, sier Bøe til NRK
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.