Icelandair har fået sin ICE
Torsdag fik Icelandair i Seattle overdraget den første Boeing 737 MAX 8, der bliver indregistreret som TF-ICE.
Icelandair tog torsdag et stort skridt ind i fremtiden, da det islandske flyselskab fik leveret det første af 16 nye Boeing 737 MAX-fly.
Dermed tager Icelandair hul på en flådeforyngelse, der skal bringe gennemsnitsalderen på selskabets fly betragteligt ned. I dag er der 28 Boeing 757 og fire Boeing 767 i flåden, og de har en samlet gennemsnitsalder på omkring 22 år
Leveringen af det første fly fandt sted hos Boeing Delivery Center i Seattle, og det første fly er af typen 737 MAX 8 med indregistreringen TF-ICE.
Helt tilbage i 2013 bestilte Icelandair 16 eksemplarer af MAX-flyet, og selskabet har fået en aftale om, at man undervejs i leveringsperioden endeligt kan beslutte fordelingen af MAX 8 og den større MAX 9. Indtil videre er det planen, at de første tre leveringer i 2018 skal være MAX 8-versionen.
“Ankomsten af det nye fly repræsenterer en milepæl, der er begyndelsen på vores flådefornyelse, hvilket er en spændende begivenhed for Icelandair. MAX´en vil blive et glimrende supplement til vores flåde af Boeing 757 og 767´ere og øge både fleksibilitet og kapacitet, så vi kan udvide vores netværk gennem flere frekvenser og nye destinationer,” sagde koncernchef Björgólfur Jóhannsson ved leveringsceremonien.
Bruger 20 procent mindre brændstof
MAX 8 er et 39,5 meter langt fly med plads til 160 passagerer i den valgte konfiguration, mens MAX 9 er hele 42,2 meter lang og med plads til 178 passagerer. De nye fly har en rækkevidde på 6.510 kilometer og reducerer brændstofforbrug og CO2-udledning med omkring 20 procent i forhold til de fly, som Icelandair benytter i dag.
MAX 8 er et 39,5 meter langt fly med plads til 160 passagerer i den valgte konfiguration, mens MAX 9 er hele 42,2 meter lang og med plads til 178 passagerer. De nye fly har en rækkevidde på 6.510 kilometer og reducerer brændstofforbrug og CO2-udledning med omkring 20 procent i forhold til de fly, som Icelandair benytter i dag.
Flyet vil i maj blive benyttet på Icelandairs rute mellem Keflavik og Billund, og lufthavnene i Oslo, Stockholm og Bergen får også besøg af det nye fly i forårsmånederne.
“737 MAX vil komplementere Icelandairs transatlantiske operationer, så det fortsat er muligt effektivt at kunne forbinde punkter i Nordamerika og USA. Den utrolige operative effektivitet hos 737 MAX-familien vil give Icelandair mulighed for vedvarende og profitabelt at kunne udvide rutenetværket i løbet af de kommende år i forbindelse med introduktionen af både MAX 8 og MAX 9 i flåden,” siger Monty Oliver, der er europæisk salgsdirektør for Boeing Commercial Airplanes.
Boeing 737 MAX er det hurtigst sælgende fly i Boeings historie med samlet 4.300 ordrer fra 93 kunder over hele verden.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.