Embraer får certificeret ny E190-E2
Den brasilianske flyproducents første fly i det nye E2-program har fået sit type certifikat fra de brasilianske luftfartsmyndigheder ANAC, fra FAA og fra European Aviation Safety Agency, EASA.
Det betyder ’klar bane’ for den nye flytypes levering til lanceringskunden, norske Widerøe, der skal have sit første fly i april, skriver ATW.
Embraer beretter, at certificeringen kommer fire år og otte måneder efter E2 programmet blev præsenteret på 2013 Paris Air Show, og Embraer havde oprindeligt regnet med lancering i midten af 2018. Embraers CEO Paulo Cesar Silva siger, at E190-E2 blev certificeret ’efter planen og til budgettet’, og at resultatet er bedre end forventet på flere punkter – det gælder brændstofforbrug, støj og vedligeholdsomkostninger.
E190-E2 drives af Pratt & Whitney PW1900 geared turbofan (GTF) motorer og har ændrede vingeprofiler og landingsstel i forhold til E190-E1. E190-E2 er 17,3 procent mere brændstoføkonomisk end E190-E1, hvilket overgår forventningerne om 16 procents forbedring.
Forbedret rækkevidde
Testforløbet, der har omfattet fire fly, har gennemført 2.000 flyvetimer: “Testresultaterne har bekræftet, at typen på flere punkter er bedre end forventet. Flyets rækkevidde fra de såkaldte ’hot-and-high’ lokaliteter som for eksempel Denver og Mexico City, forøges med 600 nm sammenlignet med den nuværende generation.
Testforløbet, der har omfattet fire fly, har gennemført 2.000 flyvetimer: “Testresultaterne har bekræftet, at typen på flere punkter er bedre end forventet. Flyets rækkevidde fra de såkaldte ’hot-and-high’ lokaliteter som for eksempel Denver og Mexico City, forøges med 600 nm sammenlignet med den nuværende generation.
Rækkevidden fra lufthavne med korte startbaner, som for eksempel London City, bliver ligeledes forbedret med mere end 1.000 nm, som gør det muligt at nå destinationer som Moskva og byer i Nordafrika fra London City”, hedder det fra Embraer.
E195-E2 er på vej
Embraers salgschef for passagerfly John Slattery forudser forhandlinger med adskillige operatører verden over med hensyn til fly af E2-familien, som også kommer til at omfatte E195-E2, som forventes i drift i 2019 med Azul Brazilian Airlines som lanceringskunde.
Embraers salgschef for passagerfly John Slattery forudser forhandlinger med adskillige operatører verden over med hensyn til fly af E2-familien, som også kommer til at omfatte E195-E2, som forventes i drift i 2019 med Azul Brazilian Airlines som lanceringskunde.
Widerøe, som skal have sin første E190-E2 i april, konfigurerer flyet med 114 sæder i en enkelt klasse.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.