F-35
Stopper leveransene av F-35 - krangler om regninga for å rette opp produksjonsfeil
Feilen gjelder også norske F-35.
Det amerikanske forsvarsdepartementet setter en midlertidig stopp for mottak av F-35-kampfly.
Det skjer som følge av uenighet med produsenten Lockheed Martin om hvem som skal dekke kostnadene ved å rette opp produksjonsfeilen som i 2017 ble oppdaget på samtlige produserte F-35, melder Reuters.
Teknisk Ukeblad får opplyst at det er det flernasjonale programkontoret («Joint Program Office», JPO) som nå er i tøffe forhandlinger med Lockheed Martin. Også Norge er en del av dette partnerskapet. At det er amerikanske og for eksempel ikke norske som nå blir stående på hold, skyldes at det var disse som var klare for levering.
Dette skyldtes at det ikke var påført tilstrekkelig korrosjonsbeskyttelse i produksjonen, og videre undersøkelser avdekket at dette gjaldt samtlige F-35 som er produsert.
Feilen er ikke av en art som påvirker flyenes luftdyktighet, men er likevel ei stygg ripe i lakken for produsenten:
– Dette er en svikt i produksjonen som ikke skal forekomme, og jeg har overbragt budskapet til ledelsen i Lockheed Martin at dette ikke er den kvaliteten vi forventer, var den relativt strenge beskjeden fra Morten Klever, direktør for det norske kampflyprogrammet.
Han påpekte samtidig det positive i at vedlikeholdsrutinene har fungert slik at problemet ble oppdaget. Norge og resten av brukerlandene har ventet på at produsenten skulle identifisere nødvendige tiltak og utbedre feilen så fort som mulig. Som midlertidig tiltak er korrosjonsbeskyttelse bli påført innfestningspunkter på F-35 under rutinemessig vedlikehold.
Det er nettopp dette det nå forhandles om i USA.
– Programkontoret og Lockheed Martin jobber med løsninger som skal minimere konsekvensene for brukerne av F-35. Vi har fått forsikringer fra Lockheed Martin om at kostnader ved denne feilen ikke skal dekkes av Norge, sier kommunikasjonsrådgiver Lars Gjemble i Forsvarsdepartementet.
I en uttalelse fra Lockheed Martin, gjengitt av Defense News, skriver selskapet at de regner med å bli enige med JPO ganske snart. Selskapet understreker samtidig at produksjonen i Fort Worth går som vanlig og at de regner med å nå målet om å levere 91 F-35 i år. I fjor ble det levert 66 fly.
Norge har så langt tatt imot ti F-35A. Sju fly befinner seg på flybasen Luke i Arizona, mens tre fly siden november i fjor har vært stasjonert på Ørland.
Norges neste tre fly nærmer seg klare på fabrikken i Texas og skal etter planen flys hjem i slutten av mai. Til høsten skal Forsvaret motta ytterligere tre kampfly.
Det skjer som følge av uenighet med produsenten Lockheed Martin om hvem som skal dekke kostnadene ved å rette opp produksjonsfeilen som i 2017 ble oppdaget på samtlige produserte F-35, melder Reuters.
Teknisk Ukeblad får opplyst at det er det flernasjonale programkontoret («Joint Program Office», JPO) som nå er i tøffe forhandlinger med Lockheed Martin. Også Norge er en del av dette partnerskapet. At det er amerikanske og for eksempel ikke norske som nå blir stående på hold, skyldes at det var disse som var klare for levering.
Samtlige fly
Det var i fjor høst at det under en rutineinspeksjon på et amerikansk F-35A på flybasen Hill ved Salt Lake City i Utah ble oppdaget uventet korrosjon på innfestingspunkter på flere paneler.Dette skyldtes at det ikke var påført tilstrekkelig korrosjonsbeskyttelse i produksjonen, og videre undersøkelser avdekket at dette gjaldt samtlige F-35 som er produsert.
Feilen er ikke av en art som påvirker flyenes luftdyktighet, men er likevel ei stygg ripe i lakken for produsenten:
– Dette er en svikt i produksjonen som ikke skal forekomme, og jeg har overbragt budskapet til ledelsen i Lockheed Martin at dette ikke er den kvaliteten vi forventer, var den relativt strenge beskjeden fra Morten Klever, direktør for det norske kampflyprogrammet.
Han påpekte samtidig det positive i at vedlikeholdsrutinene har fungert slik at problemet ble oppdaget. Norge og resten av brukerlandene har ventet på at produsenten skulle identifisere nødvendige tiltak og utbedre feilen så fort som mulig. Som midlertidig tiltak er korrosjonsbeskyttelse bli påført innfestningspunkter på F-35 under rutinemessig vedlikehold.
Er lovet kompensasjon
I november i fjor uttalte den norske kampflydirektøren at de har fått forsikringer fra Lockheed Martin om at ingen kostnader knyttet til reparasjoner av de norske flyene skal belastes det norske Kampflyprogrammet.Det er nettopp dette det nå forhandles om i USA.
– Programkontoret og Lockheed Martin jobber med løsninger som skal minimere konsekvensene for brukerne av F-35. Vi har fått forsikringer fra Lockheed Martin om at kostnader ved denne feilen ikke skal dekkes av Norge, sier kommunikasjonsrådgiver Lars Gjemble i Forsvarsdepartementet.
I en uttalelse fra Lockheed Martin, gjengitt av Defense News, skriver selskapet at de regner med å bli enige med JPO ganske snart. Selskapet understreker samtidig at produksjonen i Fort Worth går som vanlig og at de regner med å nå målet om å levere 91 F-35 i år. I fjor ble det levert 66 fly.
Norge har så langt tatt imot ti F-35A. Sju fly befinner seg på flybasen Luke i Arizona, mens tre fly siden november i fjor har vært stasjonert på Ørland.
Norges neste tre fly nærmer seg klare på fabrikken i Texas og skal etter planen flys hjem i slutten av mai. Til høsten skal Forsvaret motta ytterligere tre kampfly.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.