20 år gammel Boeing B777 på Norwegian-rute
Norwegian erstatter Dreamliner-fly med wetleaset Boeing B777-200ER henover sommeren.
15 af Norwegians Boeing 787-fly skal som tidligere beskrevet på CHECK.IN-dk have en ekstraordinær inspektion af deres Rolls-Royce-motorer på grund af risiko for revner i rotorbladene.
Det får ifølge Norwegian den konsekvens, at selskabet en periode må aflyse én af syv ugentlige forbindelser på ruten Orly-Newark. Ifølge fartplanen kommer reduktionen fra syv til seks ugentlige forbindelser dog til at gælde helt frem til midt i september, selv om inspektionerne af de problemramte Rolls-Royce-motorer kun forventes at tage nogle uger.
Samtidig fremgår det af fartplanen, at ruten frem til midt i september betjenes euroAtlantic Airways. Det er et portugisisk ACMI-selskab, som Norwegian adskillige gange tidligere har trukket på ved at wetlease fly, når selskabet har haft mangel egen kapacitet.
Tidligere ejet af Singapore Airlines
I denne omgang drejer det sig ifølge ch-aviation om en 20 år gammel B777-200ER med registreringen CS-TFM. Norwegian indsatte flyet på Orly-Newark allerede 15. april og vil benytte flyet frem til 15. september.
I denne omgang drejer det sig ifølge ch-aviation om en 20 år gammel B777-200ER med registreringen CS-TFM. Norwegian indsatte flyet på Orly-Newark allerede 15. april og vil benytte flyet frem til 15. september.
B777-flyet har oprindelig været ejet af Singapore Airlines, inden euroAtlantic Airways overtog det i 2010. Det er udstyret med 30 sæder på business class og 293 på economy. Det har dermed næsten lige så stor kapacitet som Norwegians B787-9-fly, der har 35 sæder i Premium-kabinen og 309 på economy. Til gengæld er komforten på det moderne Dreamliner-fly af en helt anden standard.
Ekstra kontrol af problemfyldte motorer
Rolls-Royce meddelte den 13. april 2018, at det er nødvendigt at udføre ekstra inspektioner på motorer af typen Trent 1000 Package C, som primært benyttes på Boeings B787ere. Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur (EASA) fulgte op med et luftdygtighedsdirektiv, der pålægger operatørerne at øge frekvensen af motorinspektioner.
Rolls-Royce meddelte den 13. april 2018, at det er nødvendigt at udføre ekstra inspektioner på motorer af typen Trent 1000 Package C, som primært benyttes på Boeings B787ere. Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur (EASA) fulgte op med et luftdygtighedsdirektiv, der pålægger operatørerne at øge frekvensen af motorinspektioner.
Årsagen til den hyppigere kontrol er risikoen for revner i motorernes rotorblade og dermed en potentielt alvorlig sikkerhedsrisiko. Flere flyselskaber har været nødt til at tage Dreamlinere ud af driften på grund af de problemfyldte Rolls-Royce-motorer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.