AIM
AIM er solgt til
Kongsberg og Patria: – Vi tar et viktig steg i det internasjonale
forsvarsmarkedet
Den nordiske forsvarsindustrialliansen blir enda sterkere.
Kongsberg Defence &
Aerospace (KDA) er blitt enige med Forsvarsdepartementet om kjøp av Aerospace
Industrial Maintenance Norway AS (AIM).
AIM er det norske
forsvarets virksomhet for vedlikehold, overhaling og oppgradering av
Luftforsvarets fly og helikoptre.
Kongsberg kjøper 50,1
prosent av selskapet, mens finske Patria overtar resten. Dermed samles
virksomheten i det som blir en betydelig aktør innenfor vedlikehold av flygende
forsvarsmateriell.
-Kjøpet av AIM er en
betydningsfull milepæl for å styrke Kongsbergs rolle som en strategisk partner
for det norske forsvarets operative behov, både som en leverandør av materiell
og vedlikehold. Vårt eierskap i den nordiske forsvarsindustrien styrkes
ytterligere og vi tar nye viktige steg i det nordiske og internasjonale
forsvarsmarkedet, sier konsernsjef Geir Håøy i Kongsberg Gruppen i en
pressemelding.
Dette er en prosess som har
pågått en stund. Teknisk Ukeblad ble kjent med at partene var enige om
overtakelsen allerede for tre måneder siden.
- Se også: Kongsberg Gruppen kjøper statseid forsvarsbedrift
- Kongsberg har de siste 30 årene utført vedlikehold og reparasjoner av girkasser og rotorhoder på Sea King-helikoptre. For noen uker siden åpnet et nytt girkasseverksted og testanlegg for vedlikehold av over hundre militære helikoptre i Norden og andre land.
Denne kontrakten ble inngått for
to år siden og kan gi en omsetning på rundt 300 millioner euro
over 30 år.
Konkret er det
inngått avtaler knyttet til vedlikehold og reparasjoner («Maintenance,
Repair and Overhaul», MRO) på fly, inkludert de norske opsjonene:
- Norge: 16
(+6) AW101, 14 NH90
- Sverige: 18
NH90 (HKP 14)
- Danmark: 14
AW101 (EH101)
- Finland: 20
NH90
- Canada: 14 AW101
(EH101/CH-149 Cormorant)
AIM Norway utfører i dag
vedlikehold på blant annet F-16 og Sea King, og skal også gjøre dette på de nye
redningshelikoptrene av typen AW101. Her er selskapet underleverandør til
Leonardo Helicopters som har en 15-års vedlikeholds- og logistikkavtale
(«Integrated Logistics Support», ILS) med den norske stat.
Med unntak av lettere
vedlikehold på basene, som skal utføres av Luftforsvarets personell slik det
gjøres på Sea King i dag, har leverandøren ansvaret for alt øvrig vedlikehold
samt deleforsyning. Det vil si en «nøkkelferdig» leveranse. I den forbindelse har
Leonardo etablert et hovedlager hos AIM.
– Sett i sammenheng med den
omfattende virksomheten vi har på luftvernsystemer, flydeler og missiler til
F-35, gjør kjøpet oss til en mer komplett leverandør med økt strategisk
betydning for det norske luftforsvaret, sier KDA-direktør Eirik Lie.
- Gjennombrudd
for NSM: USA hadde ikke noe annet valg enn å
bestille det norske kryssermissilet
Statssekretær Tone Skogen og ekspedisjonssjef Anders Melheim sammen med ledelsen i Kongsberg, Patria og AIM på Kjeller da ansatte fikk orientering om salget. Foto: Ove Ronny Haraldsen, Kongsberg Gruppen
Overtakelsen
AIM Group har en forventet
omsetning på rundt NOK 1 mrd og en EBITDA margin på 8-9 prosent for året 2018.
Partene har blitt enig om
en «enterprise value» på NOK 151 millioner, på kontant- og gjeldsfri basis, og
med normalisert arbeidskapital.
Den avtalte verdien
reflekterer blant annet en forpliktelse for AIM til å investere rundt NOK 540
millioner i nytt motordepot for F-35 på Rygge over de neste 2-3 årene.
Kjøpet forutsetter blant
annet godkjenning av relevante myndigheter. Transaksjonen forventes gjennomført
i første halvår 2019.
I mars 2016 kjøpte
Kongsberggruppen 49,9 prosent av Patria. Samtidig eier Patria halvparten av
Nammo på Raufoss.
Tidligere i år ble
Kongsberg Defence & Aerospace (KDA) og Patria enige om å etablere et felles
kompetansesenter for missilsystemer i Finland, og videre se på potensielle
samarbeid innenfor denne teknologisfæren. Nå utvides altså samarbeidet.
Finske Patria er også
etablert med helikoptervedlikehold i Norge. Da de i 2017 vant
vedlikeholdskontrakten på NH90-helikoptre med Forsvarsmateriell, var dette
etter at de hadde fått Kongsberg på eiersida. Da bekreftet Patria
overfor Teknisk Ukeblad at de hadde en konkret strategi for videre satsing og
vekst i Norge, og at det var naturlig å se på muligheter sammen med den nye
eieren.
- Kongsberg og Patria: Nå begynner den norsk-finske forsvarskjempen å røre på seg
AIM Norway var tidligere
kjent som Luftforsvarets hovedverksted Kjeller fram til det ble et statsforetak
15. desember 2011.
AIM har i dag 440 ansatte
med hovedbase på Kjeller og en operativ enhet ved Rygge flystasjon. De eier
også Belgium Engine Center SPRL (BEC) i Herstal utenfor Liege i Belgia.
Kongsberg skriver i
pressemeldingen at er viktig å tilrettelegge for å utvikle AIM til å bli
en hovedleverandør av vedlikehold på Forsvarets militære luftsystemer, slik at
AIM kan bidra til å ivareta nasjonal beredskap. Samt styrke nasjonal evne
til å opprettholde en kvalifisert og gripbar beredskap av militær flyteknisk
kompetanse i Norge. Selskapet ser betydelige muligheter innen avansert
vedlikehold.
– Vårt forente lag ser frem
til å ta imot høykompetente ansatte fra AIM, og vi ser frem til vår kombinerte
innsats i tiden fremover, uttaler Lie.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.