Klikk der det skal være bilder
AW101-helikopteret som veltet på Sola er reparert og flyr igjen
Brukes til treningsflyging i England.
·
FORSVAR
·
6. AUG. 2019 - 11:00
Luftforsvaret kom forsiktig sagt skjevt ut med
innfasinga av nye redningshelikoptre som skal erstatte veteranen Sea King.
24.
november 2017 havarerte det første av de nye AW101-helikoptrene
bare ei uke og fire treningsoppdrag etter at det ble fløyet fra fabrikken
til 330-skvadronens hovedbase på Sola.
For et års tid siden startet de omfattende
reparasjonene, og helikopteret er nå satt tilbake i luftdyktig stand.
Helikopteret
som havarerte er ett av to helikoptre som for tida brukes til treningsflyging i
England, får Teknisk Ukeblad opplyst fra Justis- og beredskapsdepartementet.
Totalt
har Norge nå mottatt sju AW101. I tillegg til de to som brukes til trening er ett
helikopter under oppgradering på Leonardo-fabrikken og fire helikoptre er i
drift på Sola.
Men når de nye redningshelikoptrene vil være operative, vil departementet
fremdeles ikke si noe om.
Svikt i flere ledd
Helikopteret
veltet under bakkekjøring av helikopterets motorer etter en
kompressorvask, noe som gjennomføres rutinemessig etter flyging i salte miljøer. Da helikopteret veltet hadde rotoren stor hastighet da den traff asfalten, og store og små biter av den ble revet løs og kastet omkring.
kompressorvask, noe som gjennomføres rutinemessig etter flyging i salte miljøer. Da helikopteret veltet hadde rotoren stor hastighet da den traff asfalten, og store og små biter av den ble revet løs og kastet omkring.
Det var
på ingen måte en selvfølge at det ville svare seg å reparere
helikopteret. Tall som Stavanger Aftenblad tidligere har fått ut, tilsier
at denne jobben har kostet om lag hundre millioner kroner.
Statens
havarikommisjon for Forsvaret (SHF), som fra juli neste år slås sammen med
sivile Statens havarikommisjon for transport (SHT), konkluderte i sin
ulykkesrapport i januar at det ikke var noe teknisk galt med helikopteret. I
stedet var det en rekke menneskelige og organisatoriske faktorer som
medvirket til at hendelsen fikk utvikle seg uten at avvikene ble identifisert
og korrigert.
Deriblant
mangler i besetningens erfaring med og kunnskap om helikoptertypen,
utilstrekkelig risikobevissthet, avvik fra sjekklisten, feil og mangler i
opplæringen og en upresis sjekkliste, skrev SHF.
Revidert: Tør
ennå ikke si når nye redningshelikoptre skal overta
Ny programvareoppdatering
Innfasingen
av de nye helikoptrene er i øyeblikket 16 måneder forsinket. Ifølge kontrakten
om 16 nye helikoptre, som Leonardo Helicopters (daværende AgustaWestland) vant
før jul i 2013, skulle de første AW101-maskinene blitt levert til Norge i
slutten av mars 2017 og blitt faset inn fra april 2018.
–
Tidspunktet for å sette første base i drift er fremdeles til vurdering, het det
i revidert statsbudsjett i mai.
Jomfruferden
for det første norske AW101-helikopteret fant sted 21. mars i
2016. Test- og sertifiseringsarbeidet trakk ut i tid, visstnok i stor grad
knyttet til en del utfordringer med radarinstallasjonen og som bidro til at
leveransen startet sju måneder senere
enn planlagt i november 2017.
Ulykken
i november 2017 har også bidratt til å forsinke Operativ test og evaluering
(OT&E), som er en prosess som i utgangspunktet skulle ta ett år.
I
budsjettdokumentene pekes det på at leverandøren har utfordringer med utvikling
og godkjenning av de nye redningshelikoptrene, med påfølgende konsekvenser for
Forsvarets innføringsprogram.
Ifølge
Justisdepartementet er det god framdrift i dette nå, og viser til en større
programvareoppdatering som nettopp er blitt installert på samtlige helikoptre
etter en del forsinkelse.
– Denne
oppdateringen har vært nødvendig for å kunne bruke helikoptrene i en
beredskapsrolle. Det gjenstår imidlertid fortsatt enkelte mindre fysiske
tilpasninger av blant annet kabininnredning og utvendig belysning før
helikopteret ansees å være klart til å kunne gå på beredskap, skriver
departementet.
AW101-helikoptrene
kan bli tatt i bruk i Norge 20 måneder forsinket
Har ventet på kritisk
oppdatering
I april
kom det fram i en artikkel hos Aldrimer.no at Justis- og
beredskapsdepartementet og Forsvarsdepartementet har planlagt å ta i
bruk AW101 operativt fra desember i år.
AW101
·
Lengde: 22,83 m
·
Høyde: 6,66 m
·
Rotordiameter: 18,60 m
·
Kabinvolum/areal: 29 m3/15,3
m2
·
Motorer: (3 x CT7-8E)
·
Takeoff-kraft: 3 x 1 884 kW (3 x 2 527 shp)
·
Maksimal avgangsvekt: 16.000 kg
·
Tomvekt: >5500 kg
·
Maksimal marsjhastighet: 150 knop (277 km/t)
·
Makshøyde: 15.000 fot
·
Hover IGE: 10.850 fot
·
Standard drivstofftanker: 5135 l
·
Liten/stor ekstratank: 649/1389 l
·
Maks rekkevidde tre motorer: 735 nm
·
Maks rekkevidde to motorer: 810 nm, 6 t 50 min utholdenhet
·
Klatreevne: 8,5 m/s (1680 ft/min)
Innfasingsplanen som var gjeldende da den første nye basen ble
åpnet for to år siden, tilsa at Sola skulle være operativ med AW101 i april
2018 og deretter følges av Ørland i oktober 2018, Banak i april 2019, Bodø i
oktober 2019, Rygge i mai 2020 og Florø i november 2020.
Rekkefølgen
er fortsatt slik, men ikke nødvendigvis med tilsvarende tidsintervall mellom
hver baseoppstart.
– Det
pågår fortsatt et planleggingsarbeid mellom Luftforsvaret, Forsvarsmateriell og
JD for å kunne angi en konkret tidsplan for oppstart av beredskap med AW101 på
første base, Sola, og for de øvrige basene. Et sentralt premiss for en slik
plan har vært nettopp kritiske programvareoppdateringer for å kunne gjennomføre
resterende trening, testing og evaluering med riktig konfigurasjon på
helikopteret, er forklaringa fra departementet.
Åpning av ny Banak-base
Når
samfunnssikkerhetsminister Ingvil Smines Tybring-Gjedde og
forsvarsminister Frank Bakke-Jensen tirsdag åpner den nye redningshelikopterbasen
på Banak, er dette den tredje av 330-skvadronens baser som er bygget for å huse
de nye AW101-helikoptrene som skal erstatte Sea King.
En
vesentlig del av anskaffelsen av nye redningshelikoptre, er den tilhørende
infrastrukturen. 330-skvadronens hovedbase på Sola var den første og ble
offisielt åpnet i juni 2017. Et tilnærmet identisk anlegg var ferdig omtrent
samtidig på Ørland.
Nå er
det altså nytt basebygg og hangar på flystasjonen ved Lakselv i Finnmark som
offisielt skal åpnes. AF Gruppen vant de tre første tre kontraktene med
Forsvarsbygg, som er oppdragsgiver på vegne av Justis- og
beredskapsdepartementet. Backe Østfold AS bygger ny base på Rygge.
Alle
disse fire basene er tilnærmet identiske. På Sola er det ført opp et eget
kontorbygg i tillegg for skvadronsledelsen og teknisk administrasjon. For base
Bodø vil det kun bli gjort mindre tilpasninger og for base Florø vil det bli
bygget en ekstra hangarplass med tilhørende verksteder, lager og teknisk
personell.
Fra før
er det bygget en ny hangar i Longyearbyen som er dimensjonert for å kunne ta
imot AW101.
Nye
hangarer og basebygg holder fortsatt tidsskjema og budsjett. Rygge
planlegges å være ferdig bygget i april 2020, Bodø høsten 2020 og Florø
sommeren 2021.
Tidspress og
manglende opplæring bidro til at AW101-helikopteret veltet på Sola
Sivile baser
Åpninga
av den nye Banak-basen skjer for øvrig omtrent samtidig som at seks av
Forsvarets ni Bell 412-helikoptre flyttes fra Bardufoss til Rygge.
Statsrådene
i Justis- og beredskapsdepartementet har flere ganger fortalt at de også ser på
mulighetene for å etablere og drifte en redningshelikopterbase i Nord-Norge
basert på sivil innleie av helikopter.
Et
slikt opplegg har i snart to år vært praktisert i Florø, der CHC
Helikopter Service har kontrakt på å drive Florø ut 2020 med to Airbus
Helicopters AS332L1 Super Puma. Et tilsvarende helikopter operert av Airlift
har også blitt leid inn til redningstjenesten på Rygge, mens Lufttransport flyr
to slike Super Puma for Sysselmannen på Svalbard.
I
dag er åtte av 330-skvadronens tolv Westland Sea King MK43B-helikoptre 47
år gamle. Den opprinnelige bolken på ti Sea King-helikoptre ble anskaffet i
1972. To skrog har gått tapt. Disse ble erstattet i 1978 og 1992, mens de to
siste ble kjøpt inn i 1996
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.