Positivt at
sikkerhet nå skal vektlegges i vurderingen om kontrollsentralen på Sola
ONSDAG 24. FEBRUAR 2021
Regjeringen opplyser onsdag at den mulige flyttingen av kontrollsentralen fra Sola utsettes til neste år og at sikkerhet skal gå foran alt. – Dette er positive signaler. Vi vil fortsatt følge saken og har klare forventninger om at kontrollsentralen blir værende på Sola, sier forbundsleder Frode Alfheim.
Det er Stavanger Aftenblad som
onsdag ettermiddag skriver at beslutningen om kontrollsentralen på Sola ikke
vil bli tatt i 2021 og at sikkerheten skal gå foran alt i den videre
vurderingen.
Forbundsleder Frode Alfheim i
Industri Energi sier det er helt klart at forbundets bekymringer rundt
kontrollsentralen er lyttet til.
-Vi tar det som positive signaler at
Avinor nå skal vektlegge sikkerhet i den videre vurderingen. Vi har en klar
forventning om det betyr at kontrollsentralen blir værende på Sola i
uoverskuelig framtid, men vi skal fortsatt følge med helt til den endelige
beslutningen er tatt, sier Alfheim.
Industri Energi og LOs
helikopterutvalg har ved en rekke anledninger uttalt at flytting av kontrollsentralen
fra Sola til Østlandet ikke er akseptabelt, fordi det vil slå negativt ut både for helikoptersikkerheten og
beredskapen på kontinentalsokkelen.
Stort engasjement blant medlemmene
-For våre flere tusen medlemmer som
jobber offshore er helikoptersikkerhet ekstremt viktig, både fordi det er
transportmiddelet deres til jobb, men også fordi vi historisk har opplevd flere
tragiske ulykker, både på norsk og britisk sokkel. I tillegg er det helikopter
som blir brukt som redningsmiddel hvis noe går galt offshore, sier Alfheim.
Sammen med LO helikopterutvalg har
Industri Energi fått en rekke innspill om en eventuell flytting av
kontrollsentralen, både fra operativt hold i helikopterbransjen, søk- og
redningstjenesten, flygeledere og Hovedredningssentralen i Sør-Norge.
-Konklusjonen er klar, en flytting
av kontrollsentralen fra Sola til Røyken på Østlandet vil slå negativt ut både
for helikoptersikkerheten og beredskapen på kontinentalsokkelen, sier leder i
Helikopterutvalget og forbundssekretær i Industri Energi, Henrik Solvorn
Fjeldsbø.
Han forklarer at flygeledernes
nærhet til det operative helikoptermiljøet, samt lokalkunnskap og
mellommenneskelige relasjoner er svært viktig for å ivareta sikkerhet og
beredskap best mulig.
Og spesialtrente flygeledere fra
kontrollsentralen stiller hos Hovedredningssentralen for Sør-Norge (HRS) på
Sola for å koordinere lufttrafikken ved større hendelser.
– Fjerner man Stavanger Kontrollsentrals
rolle ved HRS, vil det medføre redusert kapasitet og evne til å gjennomføre
komplekse søk- og redningsoperasjoner på sokkelen, som involverer flere
luftfartøy i et avgrenset geografisk område, sier Fjeldsbø.
Bred
involvering både politisk og i trepartssamarbeidet
Industri Energi og LO
helikopterutvalg har den siste måneden hatt flere politiske møter om saken,
blant annet med ordføreren i Stavanger, Kari Nessa Nordtun, og flere
stortingsrepresentanter.
Forbundet har dessuten tatt opp
saken i både Sikkerhetsforum og Samarbeidsforum for helikoptersikkerhet på
norsk kontinentalsokkel. Og på vegne av partene i Sikkerhetsforum er det sendt
et bekymringsbrev til Arbeids- og sosialdepartementet.
Mandag denne uka fikk Frode Alfheim
svar fra justis- og beredskapsminister Monica Mæland (H) der hun skriver at hun
er kjent med bekymringer rundt sikkerhet og beredskap, men at ansvaret for
Avinor ligger hos samferdselsministeren.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.