Formålet med bloggen er å bidra til informasjon om luftfart av alle slag. Også litt om ubåter og forsvarsspørsmål. Nyheter vil du finne her også, en del på engelsk som er det mest brukte luftfartsspråket. Har du selv noe som bør komme ut, så send meg en mail til per.gram@hesbynett.no
SAS-pilotar
som vart oppsagd under pandemien meiner dei blei lova jobbane tilbake, men no
må dei betale 400.000 kroner frå eiga lomme for å vere kvalifisert til å søkje
på sine tidlegare jobbar.Sunniva Grimstad HestenesJournalist
Publiserti dag kl. 19:44Oppdatertfor 19 minutter sidenFlyselskapet
SAS vart hardt ramma av koronapandemien, som gjorde at rundt 560 SAS-pilotar mista jobben.
– Då vi vart oppsagd fekk vi beskjed av SAS om å behalde
uniforma heime og ha den klar. Dei sa dei gledde seg til samfunnet opnar og få
oss tilbake, seier Anders Eckermann Eikeland (32).
Han har jobba i SAS sidan 2016, og vart oppsagd desember 2020.
No har samfunnet opna opp att, og flytrafikken er nesten tilbake
til normalen. Men Eikeland står framleis utan jobb.
– Det har vore veldig vanskeleg og ei utrygg tid. Eg veit ikkje
korleis framtida kjem til å vere. Eg sitte å ser at den eine bransjen etter den
andre opnar, og eg er ikkje med på det, seier Eikeland og legg til:
– Det einaste eg har lyst til er å fly.
Norsk Flygerforbund skriver:
30. september 2021
SAS' nye ansettelser: – Umoralsk, uetisk og usolidarisk
Skrevet av: Norsk Flygerforbund
SAS-pilotene reagerer kraftig på selskapets manøvrering for å unngå den lovfestede reansettelsesretten for oppsagte piloter.
Ved årsskiftet ble om lag 40 % av SAS' pilotkorps sagt opp fra sine stillinger. Alle har en lovfestet reansettelsesrett i den skandinaviske delen av SAS, som gjelder i fem år.
Men mens disse pilotene blir holdt ute i kulden, har flyselskapet nå startet rekruttering av nye piloter. Det er imidlertid den irske delen av SAS som ansetter i bemanningsbyrå, men ingen oppsagte piloter vil få noen fortrinn med sin erfaring fra selskapet.
- Dersom norske, arbeidssøkende cabin crew eller piloter ønsker, kan man selvsagt som alle andre søke på jobb i datterselskapene, sier pressesjef John Eckhoff til E24.
Dette får pilotene til å reagere kraftig.
– Dette er umoralsk, uetisk, og usolidarisk. Det SAS-ledelsen gjør nå, er en hån mot de rundt 560 SAS-pilotene som er oppsagt. Disse går på Nav og venter på gjenansettelse, sier NSF-leder Christian Laulund.
Han forteller at mange av de oppsagte pilotene også effektivt er ekskludert fra å søke på stillingenene. For mens de norske tidligere SAS-pilotene har en utsjekk på Boeing, krever de nye stillingsannonsene utsjekk på Airbus eller Embraer.
Norske SAS-flygeres Forening (NSF) mener fremtredenen til SAS bryter med den skandinaviske samarbeidsmodellen.
– Når det gjøres på denne måten her, så har samarbeidet feilet, og det bekymrer meg. Vi frir til SAS, som må tenke seg nøye om, og snakke med oss. Den veien her leder til nok en konfrontasjon, som er usunt i dagens situasjon, sier Laulund til E24.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.