Luftrommet var stengt under hele den kalde krigen, med få unntak. Noen korridorer var åpne for utvalgte flyselskaper. Det var imidlertid veldig kostbart for flyselskapene som vanligvis fløy mellom Europa og det østlige Asia. De måtte gjerne fly via Anchorage i Alaska. Da Gorbatsjov introduserte Glasnost og Perestroika øynet vesten et håp om at rutene skulle bli gjenåpnet. Som et bitte lite ledd i dette ble en delegasjon fra Norge og Norsk Flygerforbund, invitert til Moskva for å samtale med luftfartsmyndighetene der, samt til Uljanovsk ved Volga for å besøke verdens største treningssenter for flygere. Dette er en interessant historie, men jeg skal her nøye meg med å si at et par måneder etter vårt besøk åpnet landet rutene samt at den nedstengte røde telefonene mellom Bodø MRCC og Murmansk MRCC (redningssentre) ble gjenåpnet. Norsk Flygerforbund ved leder Sverre Gran, leder operativt utvalg Svein J. Grimholt, Anders Heimsjø og undertegnede var spurvene i tranedans...... Hvorfor norske flygere ble valgt for å representere all verdens flygere er en egen historie.
fredag 14. januar 2022
Sammenbrudd i samtaler mellom USA / NATO og Putin kan føre til at Russland stenger sitt luftrom
Bildet er fra samferdselsdepartementet i Moskva. Fra venstre undertegnede. Deretter to byråkrater på høyt nivå, Svein J. Grimholt, tolk, Sverre Gran og Sergej Sumin, sekretær i CAWU, Civil Aviation Workers Union.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.