mandag 4. juli 2022

SAS - Industri- og Næringspartiet


 Dette tiltres uten videre av undertegnede. (Red.)

Owe Ingemann Waltherzøe har delt en lenke.

INDUSTRI- og NÆRINGSPARTIET (INP)

5 t  ·

Noen vil kanskje hevde at et politisk parti ikke skal mene noe om en pågående streik. Mulig de har rett, men SAS er faktisk eid av politikerne.

Jeg kan bare mene noe personlig, ikke på vegne av partiet da dette ikke er behandlet i INPs organisasjon.

Jeg har fulgt litt ekstra godt med flyteknikerne, kabinpersonale, flygeledere og piloter i noen år, særlig under pandemien. Nettopp fordi jeg nesten forventet at det ville bli konflikter. Dette fordi de ansatte har drøftet og vært serdeles samarbeidsvillige ide de har gått ned i lønn, godtar lavere stillingsbrøker, tidligere pensjonsavganger og redusert, frivillig, antall ansatte/ piloter.

De får en ny sjef som har på CVn sin et skakkjørt Argentins flyselskap der han fikk "sparken" og 30 millioner i sluttpakke. Tiltrer SAS og får 12.5 millioner i årslønn, hemmelig bonus sluttpakke og pensjonsordning.

SAS oppretter underselskaper slik de er vant til i bla det argentinske og amerikanske arbeidslivet for å presse lønns- og arbeidsvilkår ned. Dette er en ukultur som er svært fremmed for oss i Norge, foreløpig. Underselskaper blir opprettet nettopp for å binde seg til andre tariffavtaler med betydelig dårligere lønns- og arbeidsvilkår. Dette på tross av skriftlige garantier for at pilotene skulle bli ansatt i SAS igjen etter pandemien.

Det er svært provoserende, ihvertfall for min del, å lese en SAS sjef stå å sutre fordi pilotene nå benytter seg av sin demokratiske norske rett til å streike. Han minner meg om en usympatisk guttunge som ikke får viljen sin for første gang. Velkommen til Norge hr. SAS sjef, jeg gir min fulle støtte til pilotene og ansatte i SAS som nå kjemper sitt livs kamp om arbeidsplassene sine i hele Skandinavia. Stå på 👊 Rører regjeringen denne streiken gjennom tvungen lønnsnemnd er det kroken på døren for et AP med SP i bånd.

Over 900 SAS-piloter går ut i streik. Trolig rammes hundrevis av SAS-avganger i dagene som kommer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.