torsdag 26. januar 2023

Ukraina - Norge og Oljefondet

Fondets verdi fluktuerer og steg med 10 milliarder på få minutter......

Debatt i NRK 1 nå om donasjoner til Ukraina, inkludert tanks. Tidligere forsvarssjef Harald Sunde mener Norge må erstatte tanks som doneres til Ukraina ved å øyeblikkelig bestille nye Leopard stridsvogner. Norge vurderer akkurat nå Leopard 2 eller en Sør Koreansk stridsvogntype. Sunde mente klart at vi må satse på en type som er europeisk NATO standard, altså Leopard. For oss lekfolk er det vanskelig å forstå nytten av tanks siden de blåses i luften i mengder i Ukraina. OK, eldre typer ofte, men allikevel. 

Abrams og Bradleys på vei gjennom Polen står det: https://tinyurl.com/5es83ckz Egentlig mystisk all den tid det tar tid å lære opp personell på Abrams, men de kan kanskje alt være klare? 

Spørsmålet mitt har lenge vært om investeringer i forsvarsmateriell er inflasjonsdrivende? Med det mener jeg å spørre om Statens Pensjonsfond Utland s avkastning kan brukes. Ja, er svaret som ble gitt meg på møte i Luftmilitært Samfund i forrige uke. Da bør du vite følgende: Da krigen startet for 11 måneder siden var fondets verdi 11 500 milliarder. I morges var verdien 13 2 77, en stigning på kr. 1 777 000 000 000,-. Du skjønner uten videre at Norge tjener grovt i hovedsak på krigen. Hva ville du ha investert i nå? Jo, i Rheinmetall som bygger Leopard 2. Der har Norge en aksjesits på 2,54% verdsatt til kr. 921 131 536,-. Jeg kan legge til at norskutviklede Joint (Naval) Strike Missile selger godt i samarbeid med amerikanske Raytheon. Der har Norge aksjer verdsatt til kr. 11  milliarder. Krig er som nevnt god forretning, men skal vi ha glede av oljefondet må det beskyttes med våpen, dessverre. Jeg har skrevet tidligere hva jeg selv mener er mest presserende, men Gram må gjøre de riktige prioriteringene nå og følge Sundes råd blant annet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.