fredag 2. juni 2023

Luftfartstilsynet med god info til GA- og droneoperatører - LT

 

 

02/06/23

 

 

Slik sjekker du NOTAM


Ved besøket av hangarskipet USS Gerald R. Ford i Oslofjorden, opprettet Forsvaret et midlertidig restriksjonsområde på kort varsel for å beskytte de militære fartøyene. Politiet kan også opprette slike områder. For eksempel skjedde det ved skredet i Gjerdrum i 2020, hvor det var mye aktivitet med redningshelikoptre.

Notice to airmen (NOTAM) gir deg informasjon om slike områder som blir publisert på kort varsel. Derfor må du alltid sjekke dette før du flyr, slik at du ikke er til fare for andre eller flyr ulovlig.

Lær hvordan du sjekker NOTAM her

 

 

Nytt rapporteringsskjema


Rapportering gir oss en mulighet til å lære av hverandre for å forbedre flysikkerheten. Det vi ikke vet, kan vi ikke forbedre.

Som fartøysjef for et ubemannet luftfartøy under 150 kg må du rapportere alle hendelser som resulterte i – eller kunne ha resultert i – fatal eller alvorlig personskade. Også hendelser der et annet luftfartøy enn det ubemannede luftfartøy var involvert, må rapporteres.

Luftfartstilsynet har erstattet rapporteringsskjema NF-2007 med det europeiske rapporteringsskjemaet på nettsiden aviationreporting.eu. Du kommer også til det nye skjemaet via nettsidene våre.

Rapportene er unntatt offentligheten og er til for at vi skal lære av hendelsene, ikke straffe dem som gjør feil. Lær mer om rapportering for droner her.

 

 

Pass på omgivelsene når du flyr


Under har vi lenket til informasjon om en hendelse og en ulykke. Av disse kan vi lære hvor viktig det er å være oppmerksom på omgivelsene. Dersom du skal kikke mye på skjermen mens du flyr i åpen kategori, må du ha en observatør ved siden av deg.

Havarikommisjonen: Rapport om luftfartshendelse ved Aker brygge 11. mai 2022 med drone

Norges Luftsportforbund: Anbefaling om strakstiltak etter ulykke med modellfly

 

Spesifikk kategori: fjernidentifikasjon fra 2024


Fra og med 1. januar 2024 må alle droner som flyr i spesifikk kategori være utstyrt med fjernidentifikasjon - "remote identification". Om du flyr i spesifikk kan det være lurt å forberede seg nå.

Les mer om fjernidentifikasjon her

 

 

 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.