Tilsyn fant ni avvik. SAS tyner de ansatte,
mener pilot-topp
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Elendig
arbeidsmiljø og lange dager for de ansatte. Luftfartstilsynet ber SAS ta
«betydelige grep» i fersk rapport.
·
Eric B. Utheim
Publisert: 28.06.2024 16:20 | Oppdatert:
28.06.2024 16:56
– Vi mener SAS er på ytre grense av regelverket på alle punkter. Summen
av det blir uforsvarlig, sier Roger Klokset i Norske SAS-flygeres forening
(NSF).
SAS krangler med sine egne ansatte. I et ferskt brev
beskylder de sine norske piloter for å ha sabotert ruter, og
med vilje fremprovosert kanselleringer.
Dette avviser fagforeningene NSF og SNF på det sterkeste. De mener kanselleringene skyldes at SAS har
satt i gang flere flyvninger enn de har folk til.
I en fersk rapport fra Luftfartstilsynet fra mars i år, avdekkes en
rekke avvik fra gjeldende lover og regler.
Lange arbeidstider og varsler fra ansatte som ikke etterfølges av
ledelsen, er blant poengene som blir trukket frem i tilsynet.
Tilsynet ber om grep
Totalt ni avvik er funnet, alle kategorisert som nivå 2. Det er hakket før driftsstans vurderes.
Blant annet har Luftfartstilsynet funnet at SAS:
- Fortsatt har et
arbeidsmiljø med mange utfordringer
- At en betydelig andel
arbeidstagere har en arbeidsdag som overstiger gjennomsnittlig arbeidstid
på 9 timer pr. dag, og/eller gjennomsnittlig arbeidsuke på mer enn 40
timer. Funnene om arbeidstid beskrives som i «de ytre rammene for
regelverket».
- At HMS-funn er like, «om
ikke verre», som ved forrige tilsyn.
- Ikke har fulgt opp
gjentatte varsler og bekymringer fra ansatte om arbeidsmiljø.
- Har forskjellsbehandlet fagorganiserte og uorganiserte.
I sin oppsummering konkluderer tilsynet med at «virksomheten har en del
å gå på når det kommer til systematisk HMS-arbeid», og at det er behov for å ta
«betydelige grep» for å komme i samsvar med gjeldende regler.
I en e-post til Aftenposten svarer pressetalsmann i SAS, Joachim
Sponheim, at flyselskapet jobber for å lukke eventuelle avvik.
– Vernetjenesten involveres i arbeidet, og vi har en god dialog med
tilsynet om forholdene.
Mener seg tynt
Pilotene ser funnene i sammenheng med den pågående konflikten om
arbeidspress.
– På vegne av ledelsen i SAS syns jeg innholdet i rapporten er pinlig.
Den taler for seg selv, i klarspråk: Det er mange funn på nivået under
driftsstans, sier Klokset til Aftenposten.
Tilsynet ser ikke bare på pilotenes situasjon, men alle ansatte og hele
organiseringen.
Provosert:
Roger Klokset, Norske SAS-flygeres forening. Foto:
Ronja Sagstuen Larsen
De har sett på hvor mange flyvninger som gjennomføres, fordelt på
antall
timer med tjenestetid. Tilsynet skriver at en «arbeidstidsordning
praktiseres innenfor de ytre rammene av regelverk og/eller tariffavtaler er
ikke det samme som at arbeidstidsordningen kan anses som forsvarlig».
– SAS må forsikre oss om de har gjennomført en forsvarlighetsvurdering,
i større grad enn de har gjort i dag, sier tilsynets kommunikasjonsdirektør
Håvard Vikheim.
Arbeidsbelastningen er et kjent og vedvarende problem, ifølge
pilot-topp Klokset.
– Flere har varslet at arbeidstidene er uforsvarlige, uten at det tas
til følge.
– Vil du si at rapporten viser at pilotene i SAS blir utsatt for tyn?
– Ja. Det mener jeg står i klartekst.
Dette har Luftfartstilsynet gjort
Luftfartstilsynet fører tilsyn
med personer og virksomheter innenfor sivil luftfart i Norge.
Formålet er å kontrollere at
regelverk blir fulgt, og i hvilken grad personer og bedrifter oppfører seg i
samsvar med gjeldende regelverk.
I desember 2021 gjennomførte
Luftfartstilsynet tilsyn med SAS’ organisering og arbeidsmiljø. Det ble gjort
flere funn, som førte til krav om tiltak, blant annet grunnet mistillit,
mobbing og arbeidsbelastning. Tilsynet ble avsluttet i 2022, da SAS meldte at
de hadde satt i gang en rekke tiltak.
SAS’ omorganisering i
forbindelse med konkursbeskyttelse i USA, og nye bekymringsmeldinger og
uenigheter om grepene som er gjort faktisk har hatt virkning, har imidlertid
fått tilsynet til å gjøre nye undersøkelser. Det ledet til rapporten som kom i
mars 2024.
Tilsynet omfatter gjennomgang av
HMS-dokumentasjon, oppfølging av tidligere avvik, intervjuer med både
arbeidsgiver- og arbeidstagersiden, samt vernetjeneste.
Beskyldninger
Det har over tid vært murring om dårlig arbeidsmiljø og stort
arbeidspress i SAS.
I brevet selskapet sendte pilotforeningene søndag, anklager de norske
piloter for å ha gjennomført en ulovlig aksjon hvor de med vilje skapte
kanselleringer gjennom blant annet overdreven bruk av sykmeldinger og
såkalt unfit to fly. De mistenker at motivasjonen er dårligere lønnsutvikling enn andre i
bransjen.
I brevet truer flyselskapet norske piloter med personlig økonomisk
erstatningsansvar.
Brevet ble sendt etter at 28 avganger ble innstilt, og 4.500
passasjerer rammet, i sankthanshelgen. SAS har sagt at det skyldtes «sykdom og tekniske problemer».
Pressetalsmann Sponheim skriver fredag at brevet var en påminnelse om
at partene er i fredsplikt frem til 2027.
– Organiserte aksjoner fra enkelte piloter for å ramme arbeidsgiver er
et klart brudd på fredsplikten.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.