Sendt meg fra min observatør nr. 2 på Skøyen. (Red.)
Ulykken skjedde den 28. februar 2024.
Sjekk innlegg her på bloggen 4. mars i fjor.
Det står å lese i Magasinet en hel del nye elementer i forbindelse med den tragiske ulykken under en treningsflyging. En person i besetningen omkom. Artikkelen er innholdsrik med et vell av ny informasjon. Takk for det BT. Her fremvises forretningsmoral av siste skuffe med pålegg om taushet fra ansatte etc etc. Luftfartstilsynet er også med oppi dette, og jeg synes ikke de kommer særlig godt fra det. Jeg tviler sterkt på at Havarikommisjonen griper tak i de bakenforliggende årsakene i tilstrekkelig grad, men det får vi se. Måten oljeselskapene hele tiden setter helikopteropertøren opp mot hverandre har undertegnede påpekt mange ganger ikke er særlig helsebringende. Solvorn og hans menn og kvinner må ta tøffere grep her. At sikkkerheten squeezes for å spare penger i en utsatt bransje er uutholdelig å være vitne til. Oljeselskapene som i sin skinnhellighet offentlig tenker Safety First, blåser i det når det kommer til penger. Og vi snakker her om stryrtrike selskaper. Men les saken og du ikke bare aner at et selskap som vinner en kontrakt får for kort tid til å områ seg og kanskje ikke er skikket til jobben i det hele tatt. Det er inntrykket jeg får av å ha lest dette. Jeg håper funnene til BT når Havarikommisjonen.
Saken vekker minner fra 40 år siden da Norsk Flygerforbund jobbet med akkurat dette; hvordan sikre høyere sikkerhetsnivå enn det JAA (nå EASA) på den tiden ønsket.
Jeg synes ikke at Havarikommisjonen har lagt nok vekt på fenomenet Settling with Power, ei heller ikke rettet fokus mot feilfunksjon av flyteelementene som ikke funket i en viss situasjon. Jeg skjønner ikke at samme type helikopter kom i fart igjen over Nordsjøen så kort tid etter ulykken.
Sjekk hele saken her: https://tinyurl.com/462zj4cx
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.