Flyoperativt Forum fikk EMAS presentert i 2010. Det hadde da berget flere fly fra å gå av banen. Mange steder i verden er det begrenset RESA, Runway End Safety Area. EMAS egner seg spesielt godt for slike, også for Kjevik.
Kjevik i gang med pionerprosjekt
5. juli 2012 kl. 08:30 av Sindre Ånonsen
Kristiansand lufthavn, Kjevik, blir Norges første lufthavn
med et sikkerhetssystem som på en kontrollert måte vil kunne stanse fly som av
ulike grunner ikke klarer å bremse før enden av rullebanen.
Natt til 3. juli begynte arbeidene med å etablere selve EMAS
(Engineered Material Arresting System) på Kjevik. Systemet består av et nettverk
av blokker. Disse vil gi etter og stanse flyet om det passerer enden av
rullebanen – og dermed kan man unngå en potensielt farlig situasjon.
-Enkelt sagt sikrer systemet at passasjerer ikke kommer til skade og at flyet kan taues bort og settes i trafikk igjen relativt raskt, sier prosjektleder Lars Hegle.
I USA, hvor systemet er installert på over 70 lufthavner, har EMAS flere ganger forhindret ulykker. Bare på JFK International Airport i New York har tre fly blitt stanset av systemet de siste 10 årene, etter at de ikke klarte å stanse før enden av rullebanen. Det er for øvrig ytterst sjelden at fly ikke klarer å stanse før enden av rullebanen er nådd.
Viser miljøhensyn Investeringen i EMAS har også en miljøside.
-Skulle vi forlenget rullebanen på ordinært vis, ville vi kommet i konflikt med sårbare marine miljøer i begge ender av rullebanen. Derfor tok vi initiativ til å se på alternative løsninger som også tilfredsstiller kravene til sikkerhet, sier lufthavnsjef Thomas Langeland.
Rullebanen på Kjevik har i dag en lengde på omkring 1900 meter, og EMAS sikrer at både dagens og framtidens flytrafikk ved lufthavnen kan avvikles i tråd med gjeldene sikkerhetsbestemmelser.
90 meter EMAS blir lagt ut i en lengde av 90 meter i hver ende av rullebanen.
-I første omgang tar vi sørenden, og til høsten ruller vi ut systemet også i nordenden av rullebanen, opplyser Hegle.
EMAS koster mellom 70 og 80 millioner kroner å etablere, og er en del av det omfattende arbeidet med et nytt sikkerhetsområde og lysanlegg på Kristiansand lufthavn, Kjevik. Per dags dato er det ingen planer for å investere i EMAS ved andre lufthavner.
-Enkelt sagt sikrer systemet at passasjerer ikke kommer til skade og at flyet kan taues bort og settes i trafikk igjen relativt raskt, sier prosjektleder Lars Hegle.
I USA, hvor systemet er installert på over 70 lufthavner, har EMAS flere ganger forhindret ulykker. Bare på JFK International Airport i New York har tre fly blitt stanset av systemet de siste 10 årene, etter at de ikke klarte å stanse før enden av rullebanen. Det er for øvrig ytterst sjelden at fly ikke klarer å stanse før enden av rullebanen er nådd.
Viser miljøhensyn Investeringen i EMAS har også en miljøside.
-Skulle vi forlenget rullebanen på ordinært vis, ville vi kommet i konflikt med sårbare marine miljøer i begge ender av rullebanen. Derfor tok vi initiativ til å se på alternative løsninger som også tilfredsstiller kravene til sikkerhet, sier lufthavnsjef Thomas Langeland.
Rullebanen på Kjevik har i dag en lengde på omkring 1900 meter, og EMAS sikrer at både dagens og framtidens flytrafikk ved lufthavnen kan avvikles i tråd med gjeldene sikkerhetsbestemmelser.
90 meter EMAS blir lagt ut i en lengde av 90 meter i hver ende av rullebanen.
-I første omgang tar vi sørenden, og til høsten ruller vi ut systemet også i nordenden av rullebanen, opplyser Hegle.
EMAS koster mellom 70 og 80 millioner kroner å etablere, og er en del av det omfattende arbeidet med et nytt sikkerhetsområde og lysanlegg på Kristiansand lufthavn, Kjevik. Per dags dato er det ingen planer for å investere i EMAS ved andre lufthavner.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.