EC175 Foto: Per Gram
HelikoptreFlyoperativt Forum fikk en grundig gjennomgang av franskmennenes EC175 under Le Bourget i 2009. I år skal maskinen fly under showet og den ventes sertifisert i løpet av året. I denne klassen finner en også AgustaWestland 189 som fløy første gang sist desember. Vi finner også Bells 525 i denne klassen, en maskin jeg personlig tror vil være en trendsetter. Den ble vist første gang i februar, og kommer i mock up. Sikorsky skulle en tro ville vise sin S-76D, men den ligger over 4 år etter det opprinnelige skjemaet slik at testingen fortsetter i USA uten avbrudd. Jeg mener at Sikorsky mangler en maskin i den såkalte "super medium" klassen. Eurocopters interessante X3 er på tur i USA og kommer ikke. Sikorsky vil vise sin X2, men ikke noen militærvariant av denne typen. Eurocopter holder kortene veldig nær brystet når det gjelder X4, en Dauphin klasse helikopter som ventes sertifisert i 2017. Det kan være at Farnborough får nyheter om denne selv om Eurocopter vanligvis bruker Le Bourget til å lekke ut sine prosjekter. AW609 tilt rotor har vært vist på Farnborough tidligere. Den kan bare ta 6 pax i offshore utstyr, eller 9 pax med golfkøller. Det er en veldig komplisert maskin som vil kreve mye vedlikehold. V-22 Osprey har også vært vist tidligere. Denne har nå gått seg til og regnes som en suksess.
De fire kandidatene som Sea Kingens etterfølger her på berget regner jeg som gamle travere nå. Designet til S-92A ser jeg på som særdeles gammelmodig; rotorhodet er av 60-talls design. Det er Europa som er ledende innen helikopterutviklingen, iallefall inntil B525 får vist hva den duger til.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.