Et Sikorsky S-92 går inn for landing på Grane-plattformen. Flere piloter hos selskapet Bristow Norway har fått hørselsskader etter å ha flydd helikopteret. Foto: Tale Sundlisæter
SIKORSKY S-92
Piloter blir syke av Nordsjø-helikopter
Fem piloter i selskapet Bristow Norway har mistet lisensen på grunn av hørselsskader etter at de begynte å fly helikoptertypen Sikorsky S-92 i Nordsjøen. Flere er sykemeldt eller omplassert.
Piloters arbeidsmiljø er ikke hovedfokus for helikopterprodusentene.
Etter at Norsk Helikopter, nå Bristow Norway, begynte å fly den nye helikoptertypen S-92 i 2005, har stadig flere piloter rapportert om plager med øresus og ubehag som kan knyttes til støy og vibrasjoner.
– Vi tar dette svært alvorlig. Selv om målinger viser at pilotene utsettes for mindre støy enn regelverket åpner for, jobber vi hele tiden med å redusere støy- og vibrasjonsutfordringene, sier daglig leder i Bristow Norway, Renee de Jong, til Teknisk Ukeblad.
Han forteller at selskapet er i tett dialog med produsenten Sikorsky om dette.
Tidligere pilot: – Bransjen har visst om hørselsskadene siden 1985
Sikorsky: – Valgte fire rotorblader for å spare vekt og kostnader
Og seks piloter er sykmeldt eller omplassert på grunn av plager som kan knyttes til støy og vibrasjoner i cockpiten. Dermed har hele ti prosent av selskapets 110 piloter som flyr S-92 blitt syke av helikopteret.
Pilotenes tillitsvalgte har lenge krevd at myndighetene tar grep for å hindre at enda flere blir uføre.
– Den yngste av pilotene som er rammet av dette er bare 30 år gammel. Den eldste er 58 år. Det eneste de har felles er at de flyr S-92. Helikopteret bråker så vanvittig mye fremme i cockpiten at vi ikke klarer å høre hva som blir sagt etter at vi har skrudd på varmen i kabinen, sier hovedtillitsvalgt Carl Gilbert Rego i Bristow Norway til Teknisk Ukeblad.
Han forteller at selskapet har ansatt noen danske piloter som tidligere har flydd S-92 for CHC i Danmark uten at de opplevde noen problemer.
Men etter at de begynte å fly lange turer til Ekofisk og Valhall i høy hastighet, ble to av dem sykmeldte.
Etter at Norsk Helikopter, nå Bristow Norway, begynte å fly den nye helikoptertypen S-92 i 2005, har stadig flere piloter rapportert om plager med øresus og ubehag som kan knyttes til støy og vibrasjoner.
– Vi tar dette svært alvorlig. Selv om målinger viser at pilotene utsettes for mindre støy enn regelverket åpner for, jobber vi hele tiden med å redusere støy- og vibrasjonsutfordringene, sier daglig leder i Bristow Norway, Renee de Jong, til Teknisk Ukeblad.
Han forteller at selskapet er i tett dialog med produsenten Sikorsky om dette.
Tidligere pilot: – Bransjen har visst om hørselsskadene siden 1985
Sikorsky: – Valgte fire rotorblader for å spare vekt og kostnader
Unge piloter blir uføre
Hele fem piloter i Bristow har mistet sertifiseringen sin på grunn av invalidiserende øresus, såkalt tinnitus.Og seks piloter er sykmeldt eller omplassert på grunn av plager som kan knyttes til støy og vibrasjoner i cockpiten. Dermed har hele ti prosent av selskapets 110 piloter som flyr S-92 blitt syke av helikopteret.
Pilotenes tillitsvalgte har lenge krevd at myndighetene tar grep for å hindre at enda flere blir uføre.
– Den yngste av pilotene som er rammet av dette er bare 30 år gammel. Den eldste er 58 år. Det eneste de har felles er at de flyr S-92. Helikopteret bråker så vanvittig mye fremme i cockpiten at vi ikke klarer å høre hva som blir sagt etter at vi har skrudd på varmen i kabinen, sier hovedtillitsvalgt Carl Gilbert Rego i Bristow Norway til Teknisk Ukeblad.
Han forteller at selskapet har ansatt noen danske piloter som tidligere har flydd S-92 for CHC i Danmark uten at de opplevde noen problemer.
Men etter at de begynte å fly lange turer til Ekofisk og Valhall i høy hastighet, ble to av dem sykmeldte.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.