Kl. 16:30: Nytt forslag levert SAS av flygerne.
Her er det forhandlingsvilje så jeg tror dette går bra....
Siste kl 14:00: Forhandlingene går særdeles dårlig, kommer det fra Danmarks Radio.
Sakset fra Jyllands-Posten
Spareplanen tæller en reducering af antallet af ansatte fra 15.000 til 9.000. Foto: Hage Toke
Hvis SAS skal overleve så...
Her er hovedpunkterne i den redningsplan, der er blevet fremlagt.
Medarbejdere og ledelse i luftfartsselskabet SAS forhandler lige nu om overenskomster, der skal være med til at redde selskabet.
Her er den redningsplan, som SAS spillede ud med i mandags, og som der skal opnås enighed i løbet af søndagen.
* Antallet af ansatte reduceres fra 15.000 til 9000 gennem outsourcing, effektiviseringer og frasalg.
* SAS flytter hele administrationen til Sverige. Danmark og Norge bevarer kun nødvendige lokale funktioner.
* SAS nedlægger 800 administrative stillinger i Danmark, Norge og Sverige og reducerer antallet af ledere markant.
* Mange medarbejdere i SAS får nye ansættelsesvilkår og overenskomster.
* Der indføres nye og færre løntrin. Grundlønnen kan reduceres op til 15 procent.
* Topchef Rickard Gustafson går 20 procent ned i løn, og den øvrige ledelse går 15-18 procent ned i løn.
* Pensionsordninger i SAS tilpasses det skandinaviske marked. Alle med en såkaldt ydelsesbaseret ordning får en præmiebaseret ordning.
* Reglerne for arbejdstider for piloter og stewardesser ensrettes. Fuldtidsansatte arbejder fremover op til 195 dage om året. Den ugentlige arbejdstid må højst være 47,5 timer. Ved forsinkelser kan der dog overarbejdes, men aldrig over 60 timer ugentligt
* Flyvende personale skal fremover være ansat på den base, de flyver fra. Man kan fremover ikke lade sig flyve fra hjemmebasen (eksempelvis København) til den base, der skal flyves fra (eksempelvis Stockholm) og lade det tælle som arbejdstid.
* Piloter og stewardesser, som ikke ønsker at flytte base, kan blive på deres nuværende hjemmebase og flyve de ruter, der flyves derfra.
* De ansatte skal være mere fleksible i forhold til at ændre arbejdstid og rute, hvis der opstår problemer.
* Reglerne for udbetaling af diæter ensrettes og tilpasser reglerne i den svenske stat. Regler for spisepauser, indkvartering, standby-tider og anciennitet ændres.
* SAS frasælger al "ground handling" (blandt andet bagagehåndtering) i Skandinavien.
ØKONOMI OG FORRETNINGSPLAN
* SAS har opbakning til planen fra banker og hovedejerne (den svenske, danske og norske stat).
* Bankkreditter for godt tre milliarder danske kroner forlænges til marts 2015. Låneaftalerne er dog betinget af, at medarbejderne accepterer de nye overenskomster.
* SAS lancerer en forretningsplan under navnet "4 Excellence Next Generation".
* Planen skal reducere omkostningerne per "flysæde" markant.
* SAS skal udvide antallet af destinationer med 15 procent fra 2013 til 2015.
* SAS får de kommende år 65 ekstra fly i flåden, heraf 39 helt nye. SAS har bestilt 30 nye Airbus 320 neo i 216 og ni nye Boeing 737 NG i slutningen af 2014. SAS har lige nu 212 fly i flåden.
SAS`verdiutvikling sakset fra Aftenposten:
Her er den redningsplan, som SAS spillede ud med i mandags, og som der skal opnås enighed i løbet af søndagen.
ANSATTE OG OVERENSKOMSTER
* Antallet af ansatte reduceres fra 15.000 til 9000 gennem outsourcing, effektiviseringer og frasalg.
* SAS flytter hele administrationen til Sverige. Danmark og Norge bevarer kun nødvendige lokale funktioner.
* SAS nedlægger 800 administrative stillinger i Danmark, Norge og Sverige og reducerer antallet af ledere markant.
* Mange medarbejdere i SAS får nye ansættelsesvilkår og overenskomster.
* Der indføres nye og færre løntrin. Grundlønnen kan reduceres op til 15 procent.
* Topchef Rickard Gustafson går 20 procent ned i løn, og den øvrige ledelse går 15-18 procent ned i løn.
* Pensionsordninger i SAS tilpasses det skandinaviske marked. Alle med en såkaldt ydelsesbaseret ordning får en præmiebaseret ordning.
* Reglerne for arbejdstider for piloter og stewardesser ensrettes. Fuldtidsansatte arbejder fremover op til 195 dage om året. Den ugentlige arbejdstid må højst være 47,5 timer. Ved forsinkelser kan der dog overarbejdes, men aldrig over 60 timer ugentligt
* Flyvende personale skal fremover være ansat på den base, de flyver fra. Man kan fremover ikke lade sig flyve fra hjemmebasen (eksempelvis København) til den base, der skal flyves fra (eksempelvis Stockholm) og lade det tælle som arbejdstid.
* Piloter og stewardesser, som ikke ønsker at flytte base, kan blive på deres nuværende hjemmebase og flyve de ruter, der flyves derfra.
* De ansatte skal være mere fleksible i forhold til at ændre arbejdstid og rute, hvis der opstår problemer.
* Reglerne for udbetaling af diæter ensrettes og tilpasser reglerne i den svenske stat. Regler for spisepauser, indkvartering, standby-tider og anciennitet ændres.
FRASALG OG OUTSOURCING
* SAS frasælger det norske datterselskab Widerøe.* SAS frasælger al "ground handling" (blandt andet bagagehåndtering) i Skandinavien.
ØKONOMI OG FORRETNINGSPLAN
* SAS har opbakning til planen fra banker og hovedejerne (den svenske, danske og norske stat).
* Bankkreditter for godt tre milliarder danske kroner forlænges til marts 2015. Låneaftalerne er dog betinget af, at medarbejderne accepterer de nye overenskomster.
* SAS lancerer en forretningsplan under navnet "4 Excellence Next Generation".
* Planen skal reducere omkostningerne per "flysæde" markant.
* SAS skal udvide antallet af destinationer med 15 procent fra 2013 til 2015.
* SAS får de kommende år 65 ekstra fly i flåden, heraf 39 helt nye. SAS har bestilt 30 nye Airbus 320 neo i 216 og ni nye Boeing 737 NG i slutningen af 2014. SAS har lige nu 212 fly i flåden.
SAS`verdiutvikling sakset fra Aftenposten:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.