- Bjørn Kjos kunne godt vært litt mer edruelig i markedsføringen sin, sier Trine Fjeld. Hun er ikke fornøyd med prisen hun måtte betale for flyreisen t/r New York.
- Latterlig Norwegian-stunt
Trine Fjeld var tidlig ute for å sikre seg råbillige New York-flybilletter igår formiddag. Prisen for henne og samboeren endte til slutt opp på 9.500 kroner. - Jeg føler meg ikke lurt, men er veldig skuffet, sier hun.
- I utgangspunktet heier jeg på Norwegian, men dette prisstuntet var bare latterlig, sier Trine Fjeld til DN.no.
I lang tid har Norwegian-sjef Bjørn Kjos lovet at de kunne fly tur/retur New York for 2.000 kroner, og igår åpnet lavprisflyselskapet for billettsalg. Laveste tur/retur-pris var satt til oppsiktsvekkende 1.829 kroner, noe som fikk folk til å kaste seg over pc-en og bestille flybilletter.
Les også: Rekordresultat for Norwegian
Men mange måtte se langt etter billigbillettene - blant dem Trine Fjeld.
- Jeg var tidlig ute, for min samboer og jeg hadde bestemt oss for at vi ville en langhelg til New York i mai eller juni uansett. Men etter at Bjørn Kjos i lang tid har snakket om de lave prisene de ville kunne tilby, ventet vi til igår med å kjøpe. Jeg var jo realistisk og forventet ikke at vi skulle få en tur/reise med alt inkludert for 2.000 kroner, men regnet med en god pris likevel. 9.500 kroner for to personer var langt i overkant av hva vi så for oss, sier Fjeld.
De måtte ut med 4.000 kroner per person + en pakke som inkluderte bagasje, flymat og setevalg.
- Dette er en totalpris som både SAS og United Airlines kan matche. Men så blir det jo litt morsomt å fly det nye Dreamliner-flyet, da, og så passer flytidene oss godt. Billettprisen er imidlertid provoserende høy, sier Trine Fjeld.
- Bjørn Kjos har brukt så lang tid på å hype opp dette og jeg er sikker på at han ler godt i dag, slik han pleier, for han har jo oppnådd akkurat det han ønsker. Disse prisene han snakker om er bare et lokketilbud som nesten er umulig å få tak i. Kjos kunne godt vært litt mer edruelig i markedsføringen sin, sier Trine Fjeld.
Les også: Norwegian mangler fly
- La ut tusenvis av billetter under 1.000 kroner
DN.no har igår og i dag vært i kontakt med flere kunder som er like skuffet og provosert som Fjeld - og som føler seg lurt av Norwegian.
Norwegian-sjef Bjørn Kjos kan ikke svare på hvor mange av de billigste billettene som finnes, dette avhenger av hver enkelt flyvning og hvilken dag og årstid det er. Men Kjos lovte på torsdagens pressekonferanse at det er nok billigbilletter til at forbrukermyndighetene blir fornøyde.
- Vi har lagt ut tusenvis av billetter til under 1.000 kroner én vei og mange av våre reisende har uttrykt stor glede blant annet i sosiale medier som Twitter. Det er jo slik at tilbud og etterspørsel styrer prisene, også når det gjelder vår nye langdistansesatsning, slik at man kan ikke regne med at 291 seter selges til 999 kroner stykket. Det tror vi også folk både forstår og er forberedt på, skriver Norwegians informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i en mail til DN.no.
Norwegian er konkurransedyktig til New York og Bangkok, slår reisesøkemotoren Travelmarket.no, som utgir Norsk Flyprisindeks, fast i dag - hvis man da vel å merke klarer å sikre seg disse billigbillettene.
- Fullstendig konkurransedyktig
Den billigste tur-returbilletten fra Oslo til New York hos Norwegian er satt til 1.829 kroner. I tillegg kommer 866 kroner for mat på flyet, bagasje og setevalg, så totalprisen kommer opp i 2.695 kroner.
Hittil har de laveste billettprisene ligger på rett under 3.000 kroner med enten Lufthansa via Frankfurt eller med Brussels Airlines og Jet Airways via Brüssel. Dette er totalpriser med alt inkludert, men gjelder en betydelig lengre reise med flybytte underveis.
Når det gjelder Bangkok kan Norwegian, tilby en tur/retur-reise med en grunnpris på 3.027 kroner. Når tillegget plusses på, kommer reisen på totalt 3.893 kroner. Til sammenligning har Qatar Airways hittil vært det billigste alternativet med sin totalpris på 4.100 kroner.
- Norwegians lavpristilbud vinner fordi flyreisen fra Gardermoen går nonstop til New York JFK eller Bangkok. Dessuten setter de inn et av verdens mest moderne passasjerflytyper, Boeing 787 Dreamliner, på de to rutene, noe som betyr så mye for totalopplevelsen og komforten at lavprisproduktet er fullstendig konkurransedyktig i forhold til de tradisjonelle flyselskapene, sier Svein Erik Søgård, daglig leder av Travelmarket.no, i en kommentar.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.