Jeg finner grunn til å drive litt reklame for systemet som har demonstrert at det funker. Det har også blitt demonstrert på Flyoperativt Forum i 2011.
Foto: Lars Hegle
Pressemelding
6. November 2012 overleverte Zodiac Aerospace, Engineered
Arresting Systems Corporation, sitt patenterte sikkerhetssystem for sivile
flyplasser installert på Kristiansand lufthavn, Kjevik til
Avinor.
Med dette er et nytt sikkerhetskonsept introdusert på norske
flyplasser.
Installasjonen som går under betegnelsen EMAS ( Engineered
Materials Arresting System) er gjort i begge ender av rullebanen for å hindre
fly i å kjøre av rullebanen ved avgang og landing og dermed redusere risikoen
for alvorlige ulykker.
EMAS er porøse betongblokker satt sammen i et system på ca.
90 meters lengde og ca. 50 meters bredde i enden av rullebanen som en erstatning
for forlengelse av rullebanen på tradisjonelt vis for å tilfredsstille
flysikkerhetskravene. Dersom et passasjerfly skulle få oppbremsingsproblemer ved
avgang eller landing og man kjører inn i EMAS systemet, vil de porøse
betongblokkene knuse under vekten av flyet når hjulene kommer i kontakt med
blokkene og p.g.a. den oppståtte friksjonen stoppe flyet eller redusere flyets
hastighet betraktelig. Installasjonene på Kristiansand Lufthavn, Kjevik er de
første i Nord-Europa. I Europa er det tidligere kun gjort EMAS installasjoner på
Madrid Lufthavn, Barajas. Det er imidlertid gjort tilsammen 73 EMAS
installasjoner på verdensbasis, hovedsakelig i USA. EMAS installasjoner har
sørget for at 8 utilsiktede utkjøringer fra rullebaner er stoppet og har dermed,
mest sannsynlig, spart menneskeliv og flyselskaper for betydelige kostnader.
EMAS sikrer flyplasser der det er begrensede muligheter for
forlengelse av rullebanen(e) på tradisjonelt vis.
For mer utfyllende informasjon kontakt Carl F. Sejersted
Bødtker hos Equipnor AS som er norsk representant for Zodiac Aerospace,
Engineered Arresting Systems Corporation.
Tel: direkte (+ 47) 22 31 31 91, mobil (+47) 900 59 334,
e-post: lakke@equipnor.no
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.