Denne saken har veldig mange fasetter. Det er særdeles useriøst at arbeids- og flygetidsbestemmelser ikke baseres på seriøs forskning. Allikevel, det er veldig frustrerende at medlemmene til Norsk Flygerforbund selv ikke følger opp IFALPA`s Policies som tilsier maks 720 flytimer per år for helikopterflygere. Dette tall kom en frem til etter bruk av Whole Body Vibration standarder og støymålinger. Med S-92A som en skikkelig bråkmaker og vibrator, så er det absolutt grunn til å følge nevnte Policy.
- Normalt at piloter sovner på jobbav , den 9. november 2012
6000 europeiske piloter har svart på undersøkelser om hvordan de opplever fatigue i sin arbeidssituasjon og resultatet er nedslående. Pilotene sovner ufrivillig på jobb, de gjør feil grunnet tretthet og underrapporteringen er stor. - Når omlag halvparten av de spurte har sovnet på jobb, så viser det med all tydelighet at dette ikke er et teoretisk problem. Det har blitt normalt at piloter sovner på jobb og det er svært alvorlig, sier nestleder i Norsk Flygerforbund, Christian Langvatn. | ||||
* Ca halvparten har ufrivillig opplevd å falle i søvn i cockpit (såkalt mikrosøvn), og i Storbritannia har ca 1/3 av de spurte våknet opp for å oppdage at kollegaen også sover. * Over halvparten av de spurte opplever at deres ytelsesevne i cockpit svekkes grunnet tretthet/fatigue. * I Skandinavia har 3 av 5 piloter oppgitt at de har gjort feil i cockpit som følge av tretthet/fatigue. * 70-80% at de spurte oppgir at de ikke skriver rapporter eller melder seg uskikket til flyging (unfit for flight) fordi de frykter negative konsekvenser/sanksjoner fra arbeidsgiver og fra kollegaer. - Resultatet er skremmende, men samtidig er jeg ikke overrasket da dette er kjente og dagligsdagse problemstillinger for alle piloter uavhengig av flyselskap og type operasjon, sier nestleder i Norsk Flygerforbund, Christian Langvatn.
- Undersøkelsene viser at flyselskapene ikke gjør en god nok jobb, men samtidig er jeg svært bekymret for at vi som piloter heller ikke er vårt ansvar bevisst. Vi går på jobb og gjennomfører arbeidsdager selv om vi er slitne og trøtte, og vi tar oss ikke engang bryet med å skrive rapporter slik vi er pålagt. Hvordan skal da flyselskapene og myndighetene lære av det vi opplever?, spør Langvatn, med en sterk oppfordring til sine kollegaer om å skrive rapporter på arbeidsdager de mener er uforsvarlige. Les hele sammenstillingen av undersøkelsene her: Pilot Fatigue Barometer |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.