Helikopter med trøbbel har landet
En Sikorsky S-92 på vei til Alvheim i Nordsjøen fikk trøbbel og måtte snu. Maskinen landet på Sola klokken 10.50.
AV:elisabeth seglem, tor dagfinn dommersnes
Publisert: Oppdatert:
- Flygerne fikk indikasjoner om problemer med oljetrykket og valgte å snu. De landet 10.50 og passasjerene er briefet, forteller administrerende direktør Renè de Jong i Bristow Norway til Aftenbladet.
Det var 11 passasjerer på vei til olje- og gassfelt Alvheim som ligger i den midtre delen av Nordsjøen vest for Heimdal ved grensa til britisk sektor. Helikopteret hadde avgang fra Sola 10.13.
Ifølge Bristow-sjefen er det uvanlig at Nordsjø-helikoptre får problemer og returnerer slik som her. Men det er ikke første gang Sikorsky S-92 har hatt problemer.
I nyere tid er den veste ulykken da 16 oljearbeidere omkom på vei til plattformen Hibernia øst-sørøst av St. John på Newfoundland i mars i 2009. Problemer med oljetrykket var trolig årsaken til helikopterulykken.
I februar måtte et Sikorsky S-92 fra selskapet Bristow Norway stanse den ene av to motorer i luften og fly i 40 minutter fra den sørlige del av Nordsjøen og til Sola med bare en motor i drift.
Beredskapen på flyplassen ble høynet før landingen fredag formiddag.
- Vi har fått melding om en potensiell trussel ombord i helikopteret, og derfor har vi satt mannskapene på Sea King- redningshelikopter til 330- skvadronen i beredskap, sier redningsleder Bjørn Magnussen ved Hovedredningssentralen for Sør- Norge til Aftenbladet.
Magnussen understreker at helikopteret ikke har sendt ut en ren mayday- melding. Det er altså ikke snakk om en akutt nødsituasjon med fare for krasjlanding.
Et Sea King-helikopter, brannbiler og ambulanser var satt i beredskap før landingen på Sola fredag formiddag.
Aftenbladet kommer tilbake med flere detaljer.
Det var 11 passasjerer på vei til olje- og gassfelt Alvheim som ligger i den midtre delen av Nordsjøen vest for Heimdal ved grensa til britisk sektor. Helikopteret hadde avgang fra Sola 10.13.
Ifølge Bristow-sjefen er det uvanlig at Nordsjø-helikoptre får problemer og returnerer slik som her. Men det er ikke første gang Sikorsky S-92 har hatt problemer.
Den verste ulykken
I nyere tid er den veste ulykken da 16 oljearbeidere omkom på vei til plattformen Hibernia øst-sørøst av St. John på Newfoundland i mars i 2009. Problemer med oljetrykket var trolig årsaken til helikopterulykken.
I februar måtte et Sikorsky S-92 fra selskapet Bristow Norway stanse den ene av to motorer i luften og fly i 40 minutter fra den sørlige del av Nordsjøen og til Sola med bare en motor i drift.
Oljetrykk-problemer går igjen
I mai i fjor opplevde 18 personer at flygerne i Sikorsky-maskinen sendte ut mayday-melding 90 nautiske mil fra Sola mot Ekofisk. På vei ut til Ekofisk falt oljetrykket i den ene motoren.Beredskapen på flyplassen ble høynet før landingen fredag formiddag.
- Vi har fått melding om en potensiell trussel ombord i helikopteret, og derfor har vi satt mannskapene på Sea King- redningshelikopter til 330- skvadronen i beredskap, sier redningsleder Bjørn Magnussen ved Hovedredningssentralen for Sør- Norge til Aftenbladet.
Magnussen understreker at helikopteret ikke har sendt ut en ren mayday- melding. Det er altså ikke snakk om en akutt nødsituasjon med fare for krasjlanding.
Et Sea King-helikopter, brannbiler og ambulanser var satt i beredskap før landingen på Sola fredag formiddag.
Trøbbel i utlandet
I august i fjor måtte et kanadisk S-92-helikopter som opererer for Statoil nødlande på flyplassen utenfor St. Johns på Newfoundland på grunn av uvanlig sterk vibrasjon i maskinen.Aftenbladet kommer tilbake med flere detaljer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.