fredag 23. november 2012

Helikopterprosessen

 
Svenskene valgte Blackhawk og nå har danskene bestilt den maritime varianten av det samme helikopteret. De kjøper ikke flere AW101 og viser til tekniske problemer. Vel, sannheten er vel heller at Seahawk passer bedre til danskenes fregatter av typen Huitfeldt og Absalon klasse support fartøy hvor helikoptertypen kan hangareres. Vi her hjemme er midt oppi det i og med at fire leverandører til nytt redningshelikopter har problemer; alle av teknisk art. Jeg har i detalj beskrevet EC225 og S-92A`s MGB relaterte ulykker og hendelser. AW1101 har ikke noe godt rykte i Danmark, og NH90 er ikke populær den heller, og det ikke bare fordi den ligger mange år etter programmet, men også fordi den sliter med tekniske problemer, slik Hollenderne har redegjort for.

Jeg har, nesten til det kjedsommelige, forklart deg som leser at Norge nå er i en unik situasjon:
  • Vi kan velge det redningshelikopter som kan ta vare på selv den minste avkrok innenfor vårt voldsomme redningsansvarsområde.
  • Vi kan velge Blackhawk som vårt nye anti terror helikopter
  • Vi kan velge AW139 eller EC145 som vårt nye ambulansehelikopter.
Men vi greier det ikke; vi greier ikke å tenke stort nok men driver bare å tuller rundt inne i boksen. En må bryte ut av disse snevre rammene. Det må da  finnes visjonære personer et sted blant oss som har makt og myndighet til å gripe fatt i dette?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.