Norwegian Pilot Union, NPU, er ute med et skriv til sine medlemmer på hele 4 A4 ark, Det viser til de nyetablerte selskapene i Norwegian, Norwegian Air Norway (NAN) og Norwegian Air Resources, (NAR) og hva som kan oppstå av situasjoner internt. NPU er heller ikke imponert over pressen som synes mest interessert i Norwegians fremstillinger. En av de store truslene mot NPU er følgende: NPU know there are a few of our fellow pilots at the ARN (Arlanda) and CPH (Kastrup) bases who are trying to make special deals for a small group of pilots, and rumors have it some might even attempt to start new pilot unions.
Enn videre peker brevet på et samarbeid med Norsk Flygerforbund (NF), som altså Vatnar valgte å forlate for mange år siden, og European Cockpit Association (ECA) som er NF`s lille paraplyorganisasjon som igjen er med under den store paraplyen, International Federation of Airline Pilots` Assc, IFALPA.
NPU trekker opp en skisse hvordan slikt samarbeid skal foregå i praksis, men NPU har kommunisert med NF et års tid nå.
Undertegnede liker det jeg leser. Jeg støtter det som fremkommer under.
Fra en kilde har jeg fått følgende betraktninger vedr. denne situasjonen:
NPU og Vatnar har kommet til at det ikke alltid er lurt å stå utenfor
NF, ECA og IFALPA. Spesielt etter at de gav Kjos lillefingeren i fjor og
finner at han nå er ute etter begge hendene også. Norske, danske og
svenske Norwegian piloter er i øyeblikket organisert i NPU. Det Kjos
prøver på er gjennom å lokke med 3% lønnsøkning å få de danske og
svenske flygerne til å akseptere å bli ansatt i bemanningsselskaper i
stedet for Norwegian. De som aksepterer vil da miste sin
forhandlingsrett. NPU vil da bare representere et klart mindretall av
flygerne og bli satt helt på sidelinjen. Nyansettelser i Norge, utenom
kontraktbesetninger vil det bli svært lite av, den planlagte
ekspansjonen skal jo skje fra land der både lønns- og rettighetsnivå er
et helt annet enn vårt.
Jeg håper dette brevet fra Vatnar får de mulige "overløperne" til å
tenke seg om.
Det utrolig hvor korttenkt flygere kan være. Prognosene fra Airbus,
Boeing, IATA og andre tyder på behov for nær en halv million nye flygere
de neste 15 årene. Ingen vet hvor de skal komme fra.
Utdannelseskostnadene har blitt veldig høye og nå står store
pensjonsavganger for døren, 60+ har i stort antall begynt å bli 65 og
hittil har ingen våget å tenke på 70 års grense. Og FAA forlanger 1500
timer, hovedsakelig multi, for overhode å bli ansatt i et flyselskap.
(En fullstendig idiotisk regel.) At økonomene som kan alt ikke forstår
at dette sammen med dagens "race to the bottom" de er så stolte av gjør
yrket så lite attraktivt at de ikke vil få tak i pilotene de trenger
forbauser meg ikke. At flygerne selv ikke ser den maktposisjonen de er
på rask marsj mot men lar seg skremme til splittelse og dermed dårligere
og dårligere betingelser er mindre forståelig.
Et godt tegn er likevel at Vatnar nå begynner å se fordeler ved samhold,
han tok jo NAS Flygerforening ut av NF for 10-11 år siden. Så spørs det
om han er for sent ute. Denne kampen skulle han ha tatt i fjor vår om
ikke før.
Det er langt fra lystelige tilstander i SAS heller. SAS har langt på
veg lykkes i å drive en kile inn i samarbeidet mellom SPF, NSF og DPF
ved å forespeile DPFs ledelse København baserte piloter nærmest monopol
på langrute stillingene om bare....... Så nå er det NSF/SPF på den ene
siden og DPF på den andre. I forrige uke sa SAS at senioritetslisten
ikke er gyldig og at de derfor vil utnevne nye kapteiner på den for SAS
mest hensiktsmessige måten. Et soleklart brudd på kollektivavtalen.
Dette fikk også busten til å reise seg i DPF selv om de selv har
argumentert for noe i den retning i et halvt år. De hadde regnet med å
få være med på bestemme etter hvilke kriteria dette skulle skje. Om
dette er nok til å få samarbeidet igang igjen aner jeg ikke.
Video: http://tinyurl.com/ntevygz
Norwegians piloter krever regelendring
Norwegians egne piloter krever nå at myndighetene endrer regelverket i luftfarten. Pilotforeningen i flyselskapet mener det er norske myndigheter som i prinsippet har gitt Norwegian anledning til å ha thailandske ansatte på asiatiske vilkår.
– Det har tydeligvis norske myndigheter godkjent. Det må komme klare lover og regler som definerer hvor flybesetningsbasen er, sier Vatnar.
Vil ha forbud mot Bangkok-base
Han retter ikke kritikk mot egen ledelse, men mener det er et smutthull i regelverket som norske politikere må få tettet.– Bør norske myndigheter forby at Norwegian kan ha en base med ansatte i Bangkok?
– Ja, så lenge strukturen er sånn som den er nå, mener vi det. Det burde ikke være mulig. Operasjonen går ut fra Skandinavia. Man driver forretning i Skandinavia, da må man også ta konsekvensen av at man driver og har fabrikken i Europa og Skandinavia og forholde seg til vilkår som er vanlig i bransjen i den delen av verden, sier Vatnar.
NRK har fått innsyn i kontraktsvilkår som viser at de fleste av Norwegians thailandske kabinansatte har en grunnlønn på under 3000 kroner i måneden.
Noen tillegg til grunnlønnen er det. Blant annet får de 200 kroner ekstra for den tolv timer lange flyturen mellom Bangkok og Oslo.
- Les også:
– Det sier seg selv at de må det dersom de skal overleve. Det er et politisk ansvar å stoppe dette, sier han.
SAS: – Kan måtte se på nødvendige tiltak
Også SAS etterlyser grep fra politisk hold, slik at flybransjen fortsatt kan gi skandinaviske lønninger.– Hvis det slås ben under den modellen, er det klart at SAS må se på nødvendige tiltak, sier Tormod Sandstø, pressekontakt i SAS.
Hvilke tiltak SAS eventuelt kan eller vil ta, mener Sandstø er for tidlig å si.
– Det blir hypotetiske spekulasjoner, men vi mener det må være mulig å drive på en måte hvor man har en anstendig lønn. Det er en grunnpilar i det norske og skandinaviske arbeidslivet. Sånn mener vi det må kunne være fremover, hvis ikke, blir det selvsagt vanskelig, sier Sandstø.
Tror Norwegians vri er kommet for å bli
Flyekspert og analytiker Ivar Andreas Lemmeken Gjul i Fondsfinans tror likevel Norwegians vri med lokale lønninger selv på langdistanseflyvninger, er kommet for å bli.- Les også:
– Jeg tror de andre vil komme etter. Norwegian er først ute, og om det blir en suksess, vet vi først om to-tre år, men jeg tror det kommer til å bli en stor suksess. Jeg tror det kommer til å utvide langdistansemarkedet betraktelig. Det blir veldig mye enklere for oss å ta en helgetur til New York, for eksempel
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.