tirsdag 22. oktober 2013

Kebnekaiseulykken

Tar disse på seg et kollektivt ansvar som burde vært adressert annensteds mon tro?

 
Dersom flygerne hadde satt inn Kiruna QNH ville de sett at de var under toppen på Kebnekaise.

Flygerne skulle ha holdt følgende høyde:

Hvilken minimumshøyde skulle flygeren ha akseptert IFR?
Kebnekaise                                     6 946 fot
Justering for 1000 Hp                      390 fot
Safety margin Off ATS Route       2 000 fot
Safety margin wind                          800 fot
Safety margin temp, ubetydelig________                
Minimum                                     10 136 fot


Flygeren aksepterte FL 70 som på QNH 1000Hp er 6 610 fot

Hadde han blitt klarert 7 000 fot hadde han gått klar med 54 fot

Det pågår akkurat nå en prosess for å få hevet TA til 18 000 fot
i Europa. Sverige ønsker å holde på det gamle som vil være
TA 6000 fot i det aktuelle området….. Spørs om det blir noe av
gitt denne ulykken.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.