Formålet med bloggen er å bidra til informasjon om luftfart av alle slag. Også litt om ubåter og forsvarsspørsmål. Nyheter vil du finne her også, en del på engelsk som er det mest brukte luftfartsspråket. Har du selv noe som bør komme ut, så send meg en mail til per.gram@hesbynett.no
Kebnekaise ulykken - Rapporten legges frem akkurat nå
Fakta om Hercules-ulykken
Det norske Hercules-flyet «Siv» var på vei fra Evenes i Nordland til Kiruna i Sverige torsdag 15. mars 2012 da det i en fart på 520 kilometer i timen krasjet inn i inn fjellveggen mellom Kebnekaises nord- og sydtopp. Med sine 2.100 meter er Kebnekaise Sveriges høyeste fjell.
Flyet var en del av øvelsen «Cold Response» og skulle hente personell og materiell i Kiruna.
Klokka 14.53, 15. mars forsvant flyet fra radaren omlag åtte mil vest for Kiruna.
Hovedredningssentralen i Nord-Norge fikk melding 15.50 av svensk lufttrafikktjeneste om at Hercules-flyet ikke hadde landet i Kiruna som planlagt. Det ble søkt med fly og helikopter i fjellområdet.
Fredag 16. mars fant letemannskaper de første delene av flyvraket i svært vanskelig og bratt terreng i Kebnekaise-massivet. Alle de fem om bord døde momentant.
De fem norske offiserene, kaptein Ståle Garberg (42) fra Oslo, oberstløytnant Truls Audun Ørpen (46) fra Oslo, kaptein Bjørn Yngvar Haug (40) fra Ullensaker, kaptein Siw Robertsen (45) fra Oslo og kaptein Steinar Utne (35) fra Oslo mistet livet i ulykken.
Ferdskriveren fra Hercules-flyet ble funnet 12. august i et av de bratteste fjellpartiene på vestsiden i Kebnekaise. Det er like under toppkammen hvor flyet traff fjellveggen.
I den norske havarikommisjonens foreløpige rapport fra mai i fjor kom det fram at Hercules-flyet hadde fått beskjed fra flytårnet i Kiruna om å fly lavere enn toppen av Kebnekaise. Men kommisjonen understreket samtidig at den ikke hadde kommet fram til en konklusjon.
Den svenske havarikommisjonen har måttet utsette leveringen av den endelige rapporten flere ganger. Den endelige konklusjonen ventes i oktober 2013..
Utredningen, som er en av de største i historien for den svenske havarikommisjonen, har kostet 11 millioner kroner. Kilde: NRK/Forsvaret
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.