Foto: Aftenposten
Snart er det slutt for verdens lengste flyrute
Om litt over en måned er det klart for absolutt siste avgang for det som i dag er verdens lengste flyrute.
Publisert: Oppdatert:
Singapore Airlines' rute mellom Singapore og Newark-flyplassen ved New York blir lagt ned.
Ruten, som er 15.300 kilometer lang, er i dag verdens lengste flyrute målt etter distanse.
Den tar som regel hele 18,5 timer og går over Nordpolen. Men etter ni års drift, er det nå slutt.
Men før den avslutter, skal den i noen dager til gi sine bidrag til kassen i Avinor. Flyet passerer seks dager ganger i uken (ikke tirsdager) som SQ 22 over Østlandet ved 12.30-tiden på sin vei til New York.
Han forteller at flyet har hatt Svalbard Lufthavn Longyearbyen som et alternativ for mellomlanding i tilfelle maskinen skulle få behov for mer drivstoff når motvinden har vært for agressiv.
- Om den faktisk har benyttet seg av denne adgangen, er jeg ikke sikker på, sier Solemsli.
Flyene som har vært brukt på rutene, Airbus A340-500, ble etter hvert innredet med kun businessklasse. Flyet har en rekkevidde på 16.000 km.
Kabinen har derfor bare 98 seter, mot 250 som er det vanlige for denne flytypen. Fordi den har få seter, er det god plass for den enkelte passasjer. Alle har liggeseter. Serveringen er raus, og det er gode muligheter for å jobbe for den som vil det. Selskapet oppfordret også folk til å vandre rundt om i kabinen under turen, for å unngå blodpropp på en så lang tur.
Så var det heller ingen direkte billig affære å være passasjer: En rundtur koster 38.000 norske kroner. Av lett forståelige årsaker var ruten derfor mest et tilbud til finanseliten og velstående privatreisende, skriver Bloomberg Businessweek.
Verdens nest lengste flyrute, også den operert av Singapore Airlines, er allerede nedlagt. Siste tur fra Los Angeles til Singapore gikk for noe over en uke siden.
Absolutt siste tur med denne ruten tok av fra Los Angeles forrige søndag, og landet etter en tur på 17 timer over Stillehavet. Landingen skjedde tirsdag morgen, Singapore tid, ettersom reisen går over datolinjen.
Det som etter Singapore Airlines-ruten blir verdens lengste, er australske Qantas´ rute mellom Sydney og Dallas. Den er på 13.800 kilometer.
Turkish Airlines sysler imidertid med planer om å skaffe seg en pallplass for verdens lengste rute. Den skal gå fra Istanbul til Sydney, en reise som er 14.956 km lang. Til å begynne med skal selskapet mellomlande på turen, men etter tre år skal den gå non-stop med bruk av en Boeing 777-300-maskin
Ruten, som er 15.300 kilometer lang, er i dag verdens lengste flyrute målt etter distanse.
Den tar som regel hele 18,5 timer og går over Nordpolen. Men etter ni års drift, er det nå slutt.
Men før den avslutter, skal den i noen dager til gi sine bidrag til kassen i Avinor. Flyet passerer seks dager ganger i uken (ikke tirsdager) som SQ 22 over Østlandet ved 12.30-tiden på sin vei til New York.
Svalbard som «nødhavn»
- Det betyr at selskapet må betale overflyvningsavgift til Avinor for å passere over norsk luftrom, sier salgsrepresentant for Singapore Airlines i Norge, Ola Solemsli, til Aftenposten.Han forteller at flyet har hatt Svalbard Lufthavn Longyearbyen som et alternativ for mellomlanding i tilfelle maskinen skulle få behov for mer drivstoff når motvinden har vært for agressiv.
- Om den faktisk har benyttet seg av denne adgangen, er jeg ikke sikker på, sier Solemsli.
Sparer 5 timer
Konkurransefortrinnet har vært flytiden. De som valgte denne ruten, sparte rundt 5 timer i reisetid i forhold til å velge andre selskaper. Økonomisk ble ruten aldri noen suksess.Flyene som har vært brukt på rutene, Airbus A340-500, ble etter hvert innredet med kun businessklasse. Flyet har en rekkevidde på 16.000 km.
Kabinen har derfor bare 98 seter, mot 250 som er det vanlige for denne flytypen. Fordi den har få seter, er det god plass for den enkelte passasjer. Alle har liggeseter. Serveringen er raus, og det er gode muligheter for å jobbe for den som vil det. Selskapet oppfordret også folk til å vandre rundt om i kabinen under turen, for å unngå blodpropp på en så lang tur.
Så var det heller ingen direkte billig affære å være passasjer: En rundtur koster 38.000 norske kroner. Av lett forståelige årsaker var ruten derfor mest et tilbud til finanseliten og velstående privatreisende, skriver Bloomberg Businessweek.
Lettet søndag, landet tirsdag
- Kabinen var i utgangspunktet innredet med to klasser, men det viste seg vanskelig å selge økonomibillettene fordi de var dyrere enn på ruter som ikke var direkte. Derfor ble flyene for rundt tre år siden ominnredet til kun business class, sier Solemsli.Verdens nest lengste flyrute, også den operert av Singapore Airlines, er allerede nedlagt. Siste tur fra Los Angeles til Singapore gikk for noe over en uke siden.
Absolutt siste tur med denne ruten tok av fra Los Angeles forrige søndag, og landet etter en tur på 17 timer over Stillehavet. Landingen skjedde tirsdag morgen, Singapore tid, ettersom reisen går over datolinjen.
Overtar
Men så er det jo slik at når en «verdens lengste flyrute» blir lagt ned, tar en annen over.Det som etter Singapore Airlines-ruten blir verdens lengste, er australske Qantas´ rute mellom Sydney og Dallas. Den er på 13.800 kilometer.
Turkish Airlines sysler imidertid med planer om å skaffe seg en pallplass for verdens lengste rute. Den skal gå fra Istanbul til Sydney, en reise som er 14.956 km lang. Til å begynne med skal selskapet mellomlande på turen, men etter tre år skal den gå non-stop med bruk av en Boeing 777-300-maskin
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.