Foto: Northrop Grumman/Håkon Mosvold Larsen / AP/Scanpix
Søreide tror ikke F-35-flyene blir dyrere
Den nye forsvarsministerne forsvarer det planlagte kjøpet av nye kampfly, og sier at de første flyene kommer til Norge om to år.
Norge har vedtatt å kjøpe opptil 52 F-35 kampfly fra den amerikanske produsenten Lockheed Martin.
Etter at den forrige regjeringen inngikk avtalen om kjøp av flyene, har prisen Norge må betale for sine fly steget fra 40 milliarder kroner i 2008 til 62,6 milliarder i dag.
Til tross for at det fra flere hold er reist spørsmål om prisen vil stige ytterligere, holder forsvarsministeren fast på at prisen vil holde seg.
– Jeg mener at vi har et regnestykke som gjør, ut fra det vi vet i dag, at kampflyene i hvert fall ikke vil bli dyrere enn det som ligger på bordet, sier Ine Marie Eriksen Søreide (H) til NRK.
Hun viser blant annet til at stadig flere land har bestilt flyet, noe som gjør at kostnadene blir fordelt på flere.
– Vi ser at stadig flere land bestiller og at det nå er bestilt drøyt 3000 fly. Det betyr at utviklings- og kjøpskostnader blir fordelt på langt flere fly enn på ethvert annet program som per i dag ser ut til å være til stede, sier Søreide.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Blir langt dyrere
En av dem som er svært skeptisk til det nye jagerflyet er Winslow Wheeler.
Han har jobbet i 30 år på Capitol Hill i Washington DC med å analysere Pentagon og innkjøp av forsvarsmateriell.
– Prisen på flyene kommer til å bli langt høyere enn det Norge nå blir fortalt av Pentagon og Lockheed Martin, sier Winslow Wheeler til NRK.
Også sørafrikaneren Andrew Feinstein, en av verdens fremste eksperter på global våpenhandel, er sterkt kritisk til det nye jagerflyet.
Feinstein er tidligere parlamentsmedlem for ANC, og har skrevet boken The Shadow World om nettopp våpenhandel.
– Dette er et fly som koster de amerikanske skattebetalerne over 1500 milliarder dollar og som en tidligere flydesigner for Pentagon har beskrevet som "en teknisk katastrofe" som ikke har vært i stand til å gjennomføre en eneste vellykket testflyging så langt, sier Andrew Feinstein til NRK.
Winslow Wheeler stiller også spørsmål om kvaliteten på det nye flyet.
– Til tross for den høye prisen, ikke et godt fly når det gjelder det aerodynamiske. På enkelte områder er det ett skritt tilbake sammenlignet med en tidlig utgave av F-16. Vi er tidlig i testflygingsprogrammet. Vi kommer ikke til å vite hva dette flyet er i stand til før tidlig i 2019, sier Wheeler.
Sørafrikanske Feinstein mener at amerikanske myndigheter nå prøver å få andre land til å betale for et dårlig fly.
– Jeg mener at F-35 på mange måter er en fullstendig katastrofe for USA. Det de prøver å gjøre er å fordele kostnadene på det som ser ut som en våpenhandelens hvite elefant, sier Feinstein.
Den sørafrikanske våpeneksperten mener norske skattebetalere bør stille seg tre spørsmål.
– Hvis jeg var norsk statsborger og skattebetaler ville jeg hatt en rekke spørsmål til den politiske ledelsen om hvorfor dette jagerflyet blir kjøpt, hva formålet med kjøpet er og om det er sannsynlig at formålet noen gang vil bli oppnådd på en måte som rettferdiggjør de enorme kostnadene ved flyet, sier Andrew Feinstein til NRK.
81 fly og 10.000 flytimer
Forsvarsministeren avviser kritikken fra Wheeler og Feinstein om F-35.– Det har skjedd en god del som går i veldig riktig retning og som gjør at kritikken, som er velkjent og har vært der lenge, på mange måter blir mer og mer utdatert, sier Søreide til NRK.
Først og fremst er ministeren fornøyd med at det nå er produsert en rekke fly og at F-35 nå er godt inne i testflygingen.
– Det finnes nå 81 F-35 som flyr. De har flydd 10.000 flytimer, sier Søreide.
Hun viser til at det er helt naturlig at det i et utviklingsprogram er tilbakeslag
– Per nå er det ingen informasjon som tyder på at det går i feil retning når det gjelder prisspørsmålet, teknologiutvikling eller leveringstid, sier forsvarsministeren.
Får treningsfly om to år
Forsvarsministeren opplyser at Lockheed Martin har startet produksjonen av de første flyene som skal til Norge.– I går begynte de å lage vårt andre treningsfly og begge de treningsflyene skal altså leveres i løpet av 2015, sier Søreide.
Samtidig viser hun til at å ombestemme seg nå og gå inn for et annet jagerfly vil føre til et kraftig utsettelse av hele flykjøpet.
– Det er viktig å understreke er at uansett om Norge plutselig i dag skulle bestemme seg for å kjøpe andre fly, så vil også det innebære å gå inn i et utviklingsprogram og egentlig være å begynne litt på nytt i forhold til det vi har i dag. Det vil altså ta lang tid, sier Norges nye forsvarsminister til NRK.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.