fredag 25. oktober 2013

Norwegian - Dagens fra check-in.dk

25-10-2013
En pilot, som flyver Norwegians langrute-fly, har kun ret til barsel, hvis barnet er statsborger i Singapore.

Piloter, der flyver Norwegians Boeing 787 Dreamliner-fly på selskabets ruter fra Skandinavien til USA og Asien, har ret til barsel. Og piloterne er ikke forhindrede i at navngive børnene med norske navne som Knut, Bjørn og Asgeir. Der er blot den hage ved det, at børnenes navne skal skrives ind i pas fra Singapore. For at få barsel som langrute-pilot hos Norwegian kræves det nemlig, at barnet bliver statsborger i Singapore.

Norwegian’s langrute-piloter er nemlig i praksis ansat hos firmaet Global Crew Asia PTE., Limited og videreudlejet til Norwegian Longhaul Singapore PTE., Limited. CHECK-IN.dk er kommet i besiddelse af en ansættelseskontrakt fra Global Crew Asia for piloter, der skal arbejde for Norwegian Longhaul Singapore. Af kontraktens punkt 8.6 fremgår det, at barsel bevilges i henhold til lovgivningen i Singapore.

På hjemmesiden for Singapores arbejdsministerium, Ministry of manpower, fremgår det, at barselsorlov kun kan bevilges, hvis barnet er statsborger i Singapore. Desuden skal forældrene være gift.

Langt på arbejde
Nybagte fædre og mødre, som arbejder som piloter i Norwegians langrute-forretning, kan naturligvis bosætte sig i Singapore og søge om statsborgerskab til den nyfødte. Det vil dog betyde, at de får langt på arbejde og ikke skal regne med, at arbejdsgiveren betaler for transporten. Formelt har Norwegian-piloter, der er ansat gennem Global Crew Asia, nemlig base i Bangkok i Thailand. Herfra flyver de til Skandinavien og ofte videre til USA og retur.

I Skandinavien har de mulighed for at ”stå af” og holde fri i fire dage eller mere. Når fritiden er forbi har de ret til hotelovernatninger i både Skandinavien og Bangkok inden de møder på arbejde i Bangkok. De samme regler gælder ikke for ansatte, der er bosat i regioner, som selskabet ikke flyver forbi.  Og Norwegian flyver i øjeblikket ikke til Singapore. Det er kun her de piloter, der arbejder i cockpittene, er ansat.

Gode vilkår
Norwegian ønsker ikke at oplyse om det kabinepersonale, der arbejder på selskabets langrutefly, også er ansat gennem et rekrutteringsbureau i Singapore og dermed også er omfattet af reglerne for barselsorlov i Singapore.

"Vi har ingen anledning til at gå i detaljer med dette, men kan sige, at vores folk generelt har gode og konkurrencedygtige vilkår," skriver Norwegians informationschef, Lasse Sandaker-Nielsen, i en mail til CHECK-IN.dk.


Foto: Ole Musken/Norwegian

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.