I 2009 skrapet en norsk Hercules C-130J bakken under landing ved Kvernberget flyplass. 11. oktober traff en Hercules nok en gang bakken feil, denne gangen under innflygning i Tyskland.
Arkivfoto: Thor M. Hasselø.
Arkivfoto: Thor M. Hasselø.
Nytt uhell med en norsk Hercules
For to uker siden hadde en norsk Hercules et «alvorlig» uhell da det skulle lande på en flyplass i Tyskland.
Forsvaret har nedsatt en ny granskningsundersøkelse etter nok et uhell med de nye transportflyene, Hercules C-130J.
Det var under innflygning til flyplassen Grafenwoehr i Tyskland at man traff bakken for tidlig.
- Det landet fem meter før den asfalterte rullebanen og tochet bakken med det bakerste hjulet, bekrefter oberstløytnant Ivar Moen ved Forsvarets hovedkvarter.
Han sier at konklusjonen fra granskningen ennå ikke foreligger.
Les også: Feil hos både Luftforsvaret og flygeledere
Uhellet førte ikke til noen personskader, men det skal være påvist dekkskader på maskinens understell, opplyses det.
Uhellet skjedde 11. oktober i år.
- Sjefen ved FOH ønsker ikke at slikt skal skje igjen. Det kunne ha ført til store materielle og økonomiske skader, sier Moen.
Bare 11 dager senere ble det lagt frem en sluttrapport fra granskningen av kollisjonen med et norsk Hercules C-130J i det svenske fjellmassivet Kebnekaise.
Her omkom fem norske offiserer, og det norske Luftforsvaret fikk sterk kritikk.
Men også tidligere har det vært mindre uhell med dette transportflyet.
Se også: Livsfarlig stunt med Hercules-fly
Oberstløytnant Øivind Jervan ved 717 skvadronen på Rygge er oppnevnt som leder av den nye undersøkelseskommisjonen. Det har ikke lykkes ABC Nyheter å få fatt i ham tirsdag formiddag for en kommentar.
Det er allerede skrevet en foreløpig rapport fra undersøkelsesoffiser om hendelsen, men Forsvaret vil ikke offentliggjøre innholdet i denne.
«Først når den endelige rapporten foreligger kan opplysningene stadfestes», heter det i avslaget på ABC Nyheters innsynskrav.
Les også: Her krasjer Forsvarets nye gigantfly
I 2009 sa oberst Diederik Kolff som da var ansvarlig luftvingsjef for flyet som kræsjet på Kvernberget, at hendelsen var «pinlig og noe vi absolutt ikke ønsker».
Obersten opplyste at de to pilotene kom inn med flyets nese for høyt, og at skroget bak hjulene skrapet langs rullebanen i omtrent ti meter.
Det nye flyet ble på den tiden flydd inn og skulle erstatte en eldre utgave av Hercules, og er noe lengre enn forgjengeren.
- Uhellet har nok med forlengelsen av skroget å gjøre. Det nye flyet er mer utsatt enn det gamle, sa Kolff til ABC Nyheter i 2009.
Det var under innflygning til flyplassen Grafenwoehr i Tyskland at man traff bakken for tidlig.
- Det landet fem meter før den asfalterte rullebanen og tochet bakken med det bakerste hjulet, bekrefter oberstløytnant Ivar Moen ved Forsvarets hovedkvarter.
Han sier at konklusjonen fra granskningen ennå ikke foreligger.
FOH: «Alvorlig»
Forsvarets hovedkvarter (FOH) betegner hendelsen som «alvorlig» i et skriv hvor det også opprettes en undersøkelseskommisjon.Les også: Feil hos både Luftforsvaret og flygeledere
Uhellet førte ikke til noen personskader, men det skal være påvist dekkskader på maskinens understell, opplyses det.
Uhellet skjedde 11. oktober i år.
- Sjefen ved FOH ønsker ikke at slikt skal skje igjen. Det kunne ha ført til store materielle og økonomiske skader, sier Moen.
Bare 11 dager senere ble det lagt frem en sluttrapport fra granskningen av kollisjonen med et norsk Hercules C-130J i det svenske fjellmassivet Kebnekaise.
Her omkom fem norske offiserer, og det norske Luftforsvaret fikk sterk kritikk.
Men også tidligere har det vært mindre uhell med dette transportflyet.
Traff bakken også i 2009
Etter et ukontrollert sammenstøt med rullebanen Kvernberget lufthavn 6. mars i 2009, ble de da helt nye flyene satt på bakken.Se også: Livsfarlig stunt med Hercules-fly
Oberstløytnant Øivind Jervan ved 717 skvadronen på Rygge er oppnevnt som leder av den nye undersøkelseskommisjonen. Det har ikke lykkes ABC Nyheter å få fatt i ham tirsdag formiddag for en kommentar.
Det er allerede skrevet en foreløpig rapport fra undersøkelsesoffiser om hendelsen, men Forsvaret vil ikke offentliggjøre innholdet i denne.
«Først når den endelige rapporten foreligger kan opplysningene stadfestes», heter det i avslaget på ABC Nyheters innsynskrav.
Les også: Her krasjer Forsvarets nye gigantfly
I 2009 sa oberst Diederik Kolff som da var ansvarlig luftvingsjef for flyet som kræsjet på Kvernberget, at hendelsen var «pinlig og noe vi absolutt ikke ønsker».
Obersten opplyste at de to pilotene kom inn med flyets nese for høyt, og at skroget bak hjulene skrapet langs rullebanen i omtrent ti meter.
Det nye flyet ble på den tiden flydd inn og skulle erstatte en eldre utgave av Hercules, og er noe lengre enn forgjengeren.
- Uhellet har nok med forlengelsen av skroget å gjøre. Det nye flyet er mer utsatt enn det gamle, sa Kolff til ABC Nyheter i 2009.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.