SAS kansellerte New York-flygning til Oslo
- Beklagelig, men vi har i alle fall fått testet sikkerhetsnettet vårt.
AV: ingvald bergsagel
Publisert 22 oktober 2013 14:36 Oppdatert 22 oktober 2013 15:16
Et SAS-fly som skulle gått fra New York til Oslo klokken 01:00 natt til tirsdag norsk tid ble innstilt.
Årsaken var tekniske problemer som gjorde at flyet av typen Airbus A330-300, ikke kom seg til New York fra København tidsnok.
Problemene har også ført til en lengre forsinkelse på dagens flygning fra Oslo til New York.
Pressekontakt i SAS, Tormod Sandstø, hevder det etter forholdene har gått greit å booke om de fleste passasjerene som skulle vært med nattens flygning.
Han forteller at selskapets såkalte irregularitets-team nå løpende vurderer hva som gjøres med de som skal andre veien i dag, og at enkelte av disse allerede er booket om til andre flighter.
Han forteller at de aller fleste av New York/Oslo-flightens totalt 251 passasjerer ble booket om til andre flygninger hjem via europeiske byer med hyppige flyforbindelser til Oslo, og skal ha vært hjemme i løpet av tirsdag morgen og formiddag.
For oss ble dette en test på at det å ha avtaler med andre selskap kommer passasjerene til gode
Det opprinnelige flyet skulle lande på Oslo Lufthavn 08:00, og en del av passasjerene fikk plass på SAS-flyene som landet tre kvarter tidligere i henholdsvis København og Stockholm.
Diskusjonen gikk på hvor enkelt eller komplisert det er å få passasjerer ombooket til alternative flygninger ved lengre forsinkelser og kanselleringer.
Sandstø ønsker i dag ikke å kommentere hvordan Norwegian har håndtert sine utfordringer, men mener at for SAS ville den aktuelle kanselleringen vært langt vanskeligere å takle dersom de ikke hadde vært et såkalt allianseselskap.
- For oss ble dette en test på at det å ha avtaler med andre selskap kommer passasjerene til gode, sier Sandstø.
Til VG hevdet SAS i september at det sjelden var noe problem å få folk hjem samme dag på alternative flygninger, mens Norwegian mente på sin side at det sjelden fantes nok ledige seter for de aktuelle rutene.
- Vi har forsøkt ved noen tilfeller der det har vært lange forsinkelser å kjøpe billetter hos andre selskaper. Ved ett tilfelle fant vi seks seter over Reykjavik, men det er ikke slik som noen allianseselskaper forsøker å danne inntrykk av; at det er hundrevis med ledige seter hos andre selskaper, sa kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik til avisen den gang.
Når vi har forsøkt å booke om har det vist seg å være vanskelig å finne nok ledige seter
Etter at VG skrev om saken, postet SAS følgende spark til Norwegian på sin Facebook-side med lenke til artikkelen: «SAS – for deg som også liker å komme hjem igjen».
Innlegget fikk over 2000 «likes», men enkelte kritiserte det også for å være ufint.
De står samtidig fast på at det ikke er gjort i en håndvending å booke om flere hundre passasjerer til andre flygninger.
- Det kommer an på en rekke faktorer, og når vi har forsøkt å booke om har det vist seg å være vanskelig å finne nok ledige seter, sier Norwegians informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.
I slike koalisjoner forplikter medlemsselskapene seg til å samarbeide på et vesentlig nivå, blant annet ved større forsinkelser og kanselleringer.
- Når slikt skjer er det et apparat som settes i sving, og det kan være ganske komplisert. Jeg ser av loggen at irregularitetsteam i både New York, København, Stockholm og Oslo har vært involvert denne gangen, sier Sandstø i SAS.
Han forteller at det var passasjerer fra ni ulike byer som denne gangen skulle mellomlande i New York før de fløy til Oslo med den aktuelle flighten. Der det var hensiktsmessig og mulig, skal disse ha blitt stanset før de gikk om bord i det første flyet.
- Det var for eksempel noen som skulle fra Miami til Oslo via New York, og for disse ordnet vi billetter med American Airlines fra Miami til London, og booket dem derfra over på et av våre egne fly til Oslo. Noen andre kom via Seattle, og disse fikk plass på en Delta Airlines-flygning Seattle-Amsterdam og derfra til Oslo, sier Sundstø.
De fleste av passasjerene som skulle vært med nattens kansellerte avgang fra New York, skal ha blitt sendt med SAS’ egne fly til København og Stockholm, som gikk omtrent samtidig med at Oslo-flyet skulle ha gått.
- Ellers fikk 30 stykker plass med Lufthansa til München, forteller Sandstø.
Nå skal problemene være løst, og maskinen blir fløyet uten passasjerer fra København til Oslo og videre derfra til New York i ettermiddag.
Problemene med SAS-flyet har medført at dagens New York-flygning fra Oslo Lufthavn ligger an til å bli rundt syv timer forsinket, og den er foreløpig satt opp med avgang 18:00.
- For denne avgangen har enkelte passasjerer som skulle videre med lengre flighter, allerede blitt booket om. Det foregår ellers en løpende vurdering for de øvrige om hva som er det mest hensiktsmessige alternativet for dem, sier pressekontakt i SAS, Tormod Sandstø.
Årsaken var tekniske problemer som gjorde at flyet av typen Airbus A330-300, ikke kom seg til New York fra København tidsnok.
Problemene har også ført til en lengre forsinkelse på dagens flygning fra Oslo til New York.
Pressekontakt i SAS, Tormod Sandstø, hevder det etter forholdene har gått greit å booke om de fleste passasjerene som skulle vært med nattens flygning.
Han forteller at selskapets såkalte irregularitets-team nå løpende vurderer hva som gjøres med de som skal andre veien i dag, og at enkelte av disse allerede er booket om til andre flighter.
- Sikkerhetsnettet fungerte
- Det er selvsagt veldig synd når slikt skjer og vi må kansellere, men nå fikk vi i alle fall testet at sikkerhetsnettet vårt fungerer, hevder Sandstø.Han forteller at de aller fleste av New York/Oslo-flightens totalt 251 passasjerer ble booket om til andre flygninger hjem via europeiske byer med hyppige flyforbindelser til Oslo, og skal ha vært hjemme i løpet av tirsdag morgen og formiddag.
For oss ble dette en test på at det å ha avtaler med andre selskap kommer passasjerene til gode
Det opprinnelige flyet skulle lande på Oslo Lufthavn 08:00, og en del av passasjerene fikk plass på SAS-flyene som landet tre kvarter tidligere i henholdsvis København og Stockholm.
Alliansefordeler
I forbindelse med Norwegians til dels svært store langdistanseforsinkelser ble det tidligere i høst tilløp til ordkrig mellom dem og konkurrenten.Diskusjonen gikk på hvor enkelt eller komplisert det er å få passasjerer ombooket til alternative flygninger ved lengre forsinkelser og kanselleringer.
Sandstø ønsker i dag ikke å kommentere hvordan Norwegian har håndtert sine utfordringer, men mener at for SAS ville den aktuelle kanselleringen vært langt vanskeligere å takle dersom de ikke hadde vært et såkalt allianseselskap.
- For oss ble dette en test på at det å ha avtaler med andre selskap kommer passasjerene til gode, sier Sandstø.
Til VG hevdet SAS i september at det sjelden var noe problem å få folk hjem samme dag på alternative flygninger, mens Norwegian mente på sin side at det sjelden fantes nok ledige seter for de aktuelle rutene.
Når vi har forsøkt å booke om har det vist seg å være vanskelig å finne nok ledige seter
Etter at VG skrev om saken, postet SAS følgende spark til Norwegian på sin Facebook-side med lenke til artikkelen: «SAS – for deg som også liker å komme hjem igjen».
Innlegget fikk over 2000 «likes», men enkelte kritiserte det også for å være ufint.
Norwegian: - Ikke gjort i en håndvending
Norwegian sier i dag at de synes det er gledelig om SAS-passasjerene denne gangen ikke ble sittende i New York lenger enn nødvendig.De står samtidig fast på at det ikke er gjort i en håndvending å booke om flere hundre passasjerer til andre flygninger.
- Det kommer an på en rekke faktorer, og når vi har forsøkt å booke om har det vist seg å være vanskelig å finne nok ledige seter, sier Norwegians informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.
Alliansepartnere
I motsetning til SAS er ikke Norwegian medlem av noen luftfartsallianse eller av International Air Transport Association (IATA).I slike koalisjoner forplikter medlemsselskapene seg til å samarbeide på et vesentlig nivå, blant annet ved større forsinkelser og kanselleringer.
- Når slikt skjer er det et apparat som settes i sving, og det kan være ganske komplisert. Jeg ser av loggen at irregularitetsteam i både New York, København, Stockholm og Oslo har vært involvert denne gangen, sier Sandstø i SAS.
Han forteller at det var passasjerer fra ni ulike byer som denne gangen skulle mellomlande i New York før de fløy til Oslo med den aktuelle flighten. Der det var hensiktsmessig og mulig, skal disse ha blitt stanset før de gikk om bord i det første flyet.
- Det var for eksempel noen som skulle fra Miami til Oslo via New York, og for disse ordnet vi billetter med American Airlines fra Miami til London, og booket dem derfra over på et av våre egne fly til Oslo. Noen andre kom via Seattle, og disse fikk plass på en Delta Airlines-flygning Seattle-Amsterdam og derfra til Oslo, sier Sundstø.
De fleste av passasjerene som skulle vært med nattens kansellerte avgang fra New York, skal ha blitt sendt med SAS’ egne fly til København og Stockholm, som gikk omtrent samtidig med at Oslo-flyet skulle ha gått.
- Ellers fikk 30 stykker plass med Lufthansa til München, forteller Sandstø.
Dagens New York-flygning forsinket
Årsaken til den aktuelle SAS-kanselleringen var som nevnt, at flyet i utgangspunktet ikke kom seg fra København til New York mandag på grunn av tekniske problemer.Nå skal problemene være løst, og maskinen blir fløyet uten passasjerer fra København til Oslo og videre derfra til New York i ettermiddag.
Problemene med SAS-flyet har medført at dagens New York-flygning fra Oslo Lufthavn ligger an til å bli rundt syv timer forsinket, og den er foreløpig satt opp med avgang 18:00.
- For denne avgangen har enkelte passasjerer som skulle videre med lengre flighter, allerede blitt booket om. Det foregår ellers en løpende vurdering for de øvrige om hva som er det mest hensiktsmessige alternativet for dem, sier pressekontakt i SAS, Tormod Sandstø.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.