søndag 8. juni 2014

Helikopterstøy - Det er ikke til å tro!

Sjekk dette fra Stavanger Aftenblad for den 7. juni:

Det er særdeles oppsiktsvekkende at Avinor skylder på helikopterselskapene når det gjelder støy. Synderen er naturligvis Luftfartstilsynet som har sertifisert maskinen. Oljeselskapene kjøper den helikoptertypen  som de mener passer deres operasjoner best, men i bunnen ligger jo at helikopteret er sertifisert. Deri ligger også støy. Avinor har seg selv å takke også fordi de hadde en gylden mulighet til å sjekke helikopterets støymønster under flyging da maskinen ble demonstrert på Sola to ganger i 2003. Undertegnede fløy maskinen begge gangene og jeg rapporterte om støy og uheldige vibrasjoner. At det nå er besluttet å nedsette et Nasjonalt helikopterstøyutvalg er tåpelig. Det er for sent for S-92A`s del. Alle flyplassene som betjenes av helikoptertypen har bebyggelse rundt seg. Eneste alternativ er å bygge spesielle helikopterlandingsplasser for S-92A i isolerte områder. Det er jo alt for kostbart og uhensiktsmessig for alle involverte. "Fly neighbourly" er et kjent begrep for alle flygere, men det gjøres i dag. Helikopterrutene er i dag lagt slik at det skal støye minst mulig. Vel, alternativene for bedring er små, men skurken er LT, ikke helikopterselskapene.

S-92A på besøk i 2003:
Foto: Per Gram
 
 
Fra en særdeles erfaren og kunnskapsrik kollega har jeg fått denne:
Jeg har sagt det før, og sier det igjen: Når du flytter inn i bolig eller velger å bygge i nærheten av en flyplass, ofte innenfor kjente støysoner, skal det signeres en kontrakt med kommunen.
Flyplassen var her før, og ikke du. Ergo du visste hva du gikk til.
Jeg opplevde det samme i Tyskland hvor jeg var så heldig å bo på final til an base med F-104 jagerfly.
Denne skulle vekk på grunn av støyplagen. Generalen sa OK, men samtidig forsvinner minst 900 arbeidsplasser. Da ble det helt stille. Når jeg ser hva som har grodd opp rundt Sola i de siste årene er det helt uforståelig at byggetillatelser er gitt uten en form for klausul.
Her antar jeg at de som klager mest er de senest ankommende. Det er også en naturlov.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.