Etter å ha forsøkt å finne ut hva som skjer i NF, det er ikke noe å få ut fra sekretariatet, har enkeltpersoner bidratt for å skape et antakelig riktig bilde av den særdeles alvorlige situasjonen organisasjonen er oppe i. Utviklingen har foreløpig kulminert ved at Lufttransport Flygerforening (LTF) nylig meldte seg ut under henvisning til maktmisbruk fra de som nå representerer NF; WFF, HSF, Airlift og lille PIFF. LTF meltde seg inn i Norsk Cockpitforbund i LO. En må huske på at Flygerhuset i Oksenøystien eies av NSF. Spørsmålet er hvor lenge de vil låne ut huset til en organisasjon de ikke synes å være interessert av å være tilknyttet på grunn av det undertegnede oppfatter som manglende samarbeidsvilje hos WFF og HSF. Da er det ikke vanskelig for oss som kjenner lederen av HSF, Olav Bastiansen, å forstå hvorfor dette har skåret seg. En har valgt en konfrontasjonslinje istedet for samarbeid med NSF som er den suverent ledende foreningen, og i dette tillfellet, vertskap for de andre foreningene. Basert på den tilspissede situasjonen forventer jeg at leieforholdet sies opp og foreningene må flytte ut. De har hatt carte blanche til å melde seg inn i LO og Norsk Cockpitforbund. Det eller Parat. Så gjenstår spørsmålet hvem som skal representere Norge i IFALPA. Slik det ser ut nå blir det Norsk Cockpitforbund som tross alt har NSF tilsluttet seg, foreningen som startet NF. Dette vil nok bestrides av Parat, men time will show. Det er symptomatisk for situasjonen at ingen helikopterflygere var med på den særdeles viktige Solakonferansen i år. Uteblivelsen markerte at noe var særdeles galt fatt i NF, en mer og mer introvert organisasjon, totalt motsatt til det en kan forvente i det nåværende politiske regime hvor splitt og hersk er en fremtredende metodikk.
En skjønner uten videre behovet for å knytte seg til en mer slagkraftig organisasjon enn NF. Det er jo Kjos som har avstedkommet dette. Men behovet for konsolidering overskygger langt behovet for enkeltpersoner å sole seg i sin egen glans. Hvis det er tilfellet. En kan i så fall fort steke i eget fett i stedet.
Vi ser nå et voldsomt behov for flygerengasjement i denne saken: http://tinyurl.com/hgmjaxh og mange andre saker, ikke minst angrepet fra EU mot det sikkerhetsnivået norske flygere, spesielt helikopterflygerne, har bidratt vesentlig til gjennom årene. I saken vedr. arbeidsbetingelser for flygere akkurat ute på høring, ser jeg tilsvar fra LO, men ser gjerne at noen kan fortelle meg at Parat og NF har reagert tilsvarende. En velger å kalle forslaget for Lex Kjos, altså Kjoserns lov.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.