Grunnen til at jeg tar med fartøyet her er fordi den, altså Marjata IV, samarbeider med P-3C Orion i større grad enn da jeg fløy flytypen. Da gjaldt det Marjata II.
Marjata III kommer ut av frostrøyken og møter Marjata IV i
Horten. Foto: Tore Stensvold
Horten. Foto: Tore Stensvold
«»
MARJATA IV
Her møter Norges nye «spionskip» forgjengeren for første gang
Møtes for første gang i Horten etter at den nye Marjata har fått installert etterretningsutstyret.
Publisert 8. januar 2016 kl. 14:01 - Oppdatert 9. januar 2016 kl. 12:08
HORTEN: Gjennom frostrøyken siger det 20 år gamle etterretningsfartøyet Marjata inn mot det gamle marineverftet i Horten. Ved kai ligger allerede nye Marjata.
Det begynner å bli klart for et flagg- og kommandørskifte. Det nye skipet skal ha Kirkenes som hjemmehavn. Ikke Horten, som den gamle har.
Nye Marjata er nylig kommet fra USA der skipet er militærteknisk utrustet. Det skal i år avløse gamle Marjata, som har vært i tjeneste siden 1995. Prislappen skal være på ca. 1,4 milliarder kroner.
Stappet med elektronikk
Ved Cheatham Annex marinebase ved byen Williamsburg på den amerikanske østkysten har skipet fått montert en rekke hemmelig utstyr som Etterretningstjenesten ikke vil fortelle detaljer om.
Godt synlig er imidlertid flere kupler, eller domer, som beskytter radarer og følsomt etterretnings- og overvåkingsutstyr.
SjefeN for etterretningstjenesten, Kjell Grandhagen, sa til VG i fjor at «Marjata befinner seg i USA for å få installert operativt utstyr», men ville ikke gå nærmere inn på hva slags utstyr det dreier seg om.
Skipet ankom USA i april i fjor, men er nå tilbake i Norge for å avløse Marjata III.
Øyne og ører i nord
Skipet er det fjerde med samme navn siden 1960-tallet.
Som forgjengerne skal hun følge russisk aktivitet i nordområdene tett.
– Nye «Marjata» blir en viktig brikke i videreføringen av Etterretningstjenestens oppdrag i Nordområdene. Det blir en moderne kapasitet som skal bidra til å sikre Norges informasjonsbehov de neste 30 årene, sa generalløytnant Kjell Grandhagen da skipet ble døpt av statsminister Erna Solberg 5. desember 2014.
Forlater Ramformen
Skroget er bygget i Romania, ved Vards verft i Tulcea, og deretter skipsteknisk ferdiggjort ved Vard Langsten.
Langsten-verftet bygget også forrige Marjata med den karakteristiske strykejernsformen, såkalt Ramform, oppkalt etter oppfinneren, skipsingeniør Roar Ramde.
Det moderne Marjata-fartøyet er designet av LMG Marin i Bergen. Detaljdesign er utført av Vard i nært samarbeid med LMG Marin og Forsvaret.
Nye Marjata er 125 meter lang, mens den gamle er 81,5 meter. I bredden er utviklingen gått i motsatt retning. Gamle Marjata er 40 meter bredt i akterenden, mens nye Marjata er 23 meter bredt.
– Overgang til konvensjonelt skrog gir økt drivstoffbesparelse, økt hastighet og bedre sjøegenskaper. Åpenbare fordeler, men må også ses i sammenheng med potensialet for et større operasjonsområde, skrev E-tjenesten i en pressemelding.
Fra 40 til 70 meter
Skip med Ramform er fortsatt i bruk. Det norske selskapet PGS har en hel flåte av seismikkskip med den karakteristiske formen. Det brede akterdekket egner seg godt for å taue mange lyttekabler.
PGS bestilt sitt første Ramform-skip fra Langsten-verftet i 1993, året etter at Marjata ble sjøsatt. I 2011 bestilte PGS to nye Ramform-skip som er hele 70 meter brede og kan taue 26 streamere.
Det har ikke vært mulig å få svar fra Etterretningstjenesten om hvorfor de to fartøyene befinenr seg i Horten samtidig.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.