Det er kanskje av interesse for leseren å forstå følgende: Det er kun èn offentlig instans som kan etterforske flyulykker, nemlig den statlige flyhavarikommisjon. Hos oss heter den Statens Havarikommisjon for Transport. Politiet har ingen kunnskap eller ekspertise. Deres jobb er å sørge for at personer involvert stilles til ansvar ETTER at havarikommisjonen har funnet hva som forårsaket ulykken. Det verste eksemplet på påtalemyndighetens manglende forståelse for dette fant sted i forbindelse med Namsosulykken til Widerøe. Da trakk lensmannen et bånd rundt havaristedet og nektet havarikommisjonen adgang. I ICAO Annex 13 til Chicagokonvensjonen står tydelig at arbeidet til havarikommisjonen ikke skal innbefatte noe skyldspørsmål. Skyld skal evt. fremkomme etter at havarikommisjonen er ferdig med sin etterforsking. I alle år har dette vært et kjempestort problem for politiet å innse. Grunnen til det er påtaleinstruksen og dens ordlyd. Den bruker de for det den er verdt, med total mangel på forståelse for at det kan ha negative konsekvenser for etterforskningen. Jeg kan også ta med noe av det verste som har skjedd, hvor FBI totalt tok over showet fra NTSB etter havariet av en TWA B747 (TWA800) nordøst av NY i 1996. FBI hevdet alt fra nedskyting til terrorhandling, og det med bravur og store ord. Vi flygere så på dette showet med store øyne og var ikke overrasket da NTSB fant at flyet hadde eksplodert på grunn av en kortslutning i en brennstoffpumpe. Påtalemakta har altså ikke kunnskap om fly og flyging. (Red.)
Flyets svarte boks er ikke intakt
– Boksen er ikke intakt. Det er for tidlig å si hva som er mulig å få ut av den, sier kriminalinspektør Patrik Ström til NTB. 18 politifolk deltok i arbeidet på krasjstedet lørdag. En av de to svarte boksene er funnet.
Siste om flyets vertikale hastighet:
21 tusen fot på 1 minutt
Det er selvsagt for tidlig å si noe sikkert om hva som forårsaket ulykken.Ifølge mode S-data fra Flightradar24, falt flyet fra 33.000 fot til 11.725 fot på 60 sekunder.
Dette kan være en indikasjon på at noe katastrofalt har skjedd som i lufta som gjorde at flyet mistet løft eller flygeevne.
Samtidig opplyser den svenske Sjø- og redningssentralen til VG at nedslagsfeltet har en diameter på rundt 50 meter, noe som gjør det vanskelig å tro at flyet har desintegrert i marsjhøyde.olitiet om flystyrt: – Det er mange spørsmål vi ikke har svar på
Politiet vet lite om hva skjedde da et postfly på vei fra Oslo til Tromsø i natt styrtet i Nord-Sverige.
Kilde: NRK/NTB
Politi og redningsmannskap nådde ikke frem til havaristedet før klokken 12 i formiddag. I morgentimene var det sterk vind og rundt 30 minusgrader i området.
Befaringen på ulykkesstedet ble avsluttet ved 14-tiden da mørket kom, uten at politiet eller andre hadde fått noen konkrete svar på hva som forårsaket ulykken eller hva som har skjedd med de to pilotene.
– Det er mange spørsmål rundt hendelsen vi fortsatt ikke har svar på, sa Patrik Ström fra det svenske politiet under en pressekonferanse i ettermiddag.
– Det finnes store mengder flybensin i krateret som vi jobber sammen med redningstjenesten for å håndtere. Det er ikke bra for miljøet og dyrelivet. Kommer det ut i ett vassdrag kan det komma ut i enda større. Vi forsøker å begynne arbeidet med å ta hånd om flybensinen i morgen, sa Patrik Ström fra det svenske politiet under pressekonferansen.
Ifølge SVT har politiet startet undersøkelser for å finne ut om det har skjedd brudd på luftfartsloven. Den svenske havarikommisjonen kommer også til å utrede ulykken.
Så langt er det ikke gjort funn av flyets taleregistrator og ferdskriver.
– Vi kommer til å lete videre. Plassen er ganske liten, så har den svarte boksen klart seg har vi gode forhåpninger om å finne den, sa innsatssjef David Ögren i det svenske politiet til NRK tidligere i dag.
Det er kun små fragmenter igjen av postflyet, og havaristedet har en diameter på rundt 30 meter.
– Fra 33.000 fot har de styrtet i en hastighet på omtrent 9.000 fot i minuttet, sier flyredningsleder Anders Lännholm til Aftonbladet. Det tilsvarer over 160 kilometer i timen.
Ström sier politiet kommer med mer informasjon i morgen.
Befaringen på ulykkesstedet ble avsluttet ved 14-tiden da mørket kom, uten at politiet eller andre hadde fått noen konkrete svar på hva som forårsaket ulykken eller hva som har skjedd med de to pilotene.
– Det er mange spørsmål rundt hendelsen vi fortsatt ikke har svar på, sa Patrik Ström fra det svenske politiet under en pressekonferanse i ettermiddag.
Store mengder drivstoff i krateret
Årsaken til at flyet styrtet er fortsatt uklart og ingen har så langt kunnet ta seg ned i krateret.– Det finnes store mengder flybensin i krateret som vi jobber sammen med redningstjenesten for å håndtere. Det er ikke bra for miljøet og dyrelivet. Kommer det ut i ett vassdrag kan det komma ut i enda større. Vi forsøker å begynne arbeidet med å ta hånd om flybensinen i morgen, sa Patrik Ström fra det svenske politiet under pressekonferansen.
Ifølge SVT har politiet startet undersøkelser for å finne ut om det har skjedd brudd på luftfartsloven. Den svenske havarikommisjonen kommer også til å utrede ulykken.
Så langt er det ikke gjort funn av flyets taleregistrator og ferdskriver.
– Vi kommer til å lete videre. Plassen er ganske liten, så har den svarte boksen klart seg har vi gode forhåpninger om å finne den, sa innsatssjef David Ögren i det svenske politiet til NRK tidligere i dag.
Kun fragmenter igjen
Postflyet var på vei fra Oslo lufthavn til Tromsø da det styrtet i natt, ti kilometer over den svenske grensa. Flyet er svensk, og de to personene som var om bord er trolig omkommet.Det er kun små fragmenter igjen av postflyet, og havaristedet har en diameter på rundt 30 meter.
– Fra 33.000 fot har de styrtet i en hastighet på omtrent 9.000 fot i minuttet, sier flyredningsleder Anders Lännholm til Aftonbladet. Det tilsvarer over 160 kilometer i timen.
Ström sier politiet kommer med mer informasjon i morgen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.