mandag 1. mai 2017

Forsvaret flagger ut sensitive arbeidsplassr - DN

Finsk selskap vedlikeholder. Dette er NH90-helikopteret Forsvaret ønsker til fregatter, Kystvakt, redningstjeneste og hæren Foto: Pressefoto – Dagens Næringsliv
Finsk selskap vedlikeholder. Dette er NH90-helikopteret Forsvaret ønsker til fregatter, Kystvakt, redningstjeneste og hæren Foto: Pressefoto – Dagens Næringsliv

Politikk

Fagbevegelsen rykker ut mot Forsvaret

LOs Fellesforbund og YS-forbundet Parat kritiserer Forsvaret for å bygge ned norsk fagkompetanse på fly 
– Det er påfallende at det nå permitteres blant den fremste kompetansen på flyvedlikehold i Norge samtidig som Forsvaret leier inn utenlandske teknikere for å ta jobbene, sier forbundssekretær Hege Espe i Fellesforbundet. 
Forbundet organiserer om lag halvparten av de ansatte ved bedriften Aerospace Industrial Maintenance Norway as (AIM), et heleid statlig selskap som ligger under Forsvarsdepartementet. Selskapet har nå permittert et tyvetall medarbeidere fordi vedlikehold av forsvarets luftfartøyer i større grad havner annetsteds.
– Ifølge våre tillitsvalgte er det nå leid inn tre nederlandske teknikere på Ørlandet og seks i Bodø til flyvedlikehold, sier Espe.
Det er også nylig blitt kjent at finskkontrollerte Patria fikk kontrakten på vedlikehold av Forsvarets nye NH 90-helikoptre. Arbeidet skal utføres ved Bardufoss. Ifølge daglig leder Dan Nordheim kommer seks av de ti som nå nyrekrutteres fra andre land. Forsvarets eldre Bell 412 helikoptre vedlikeholdes nå ved Patrias verksted på Arlanda ved Stokholm.

Kutt og kjent

Leder Vegard Einan i YS-forbundet Parat mener det er ufornuftig og dessuten potensielt farlig 
om AIM bygges ned ved at flyvedlikehold flyttes annetsteds.
–Luftforsvarets Hovedverksted ble i sin tid omdannet til AIM Norway as for å bli mer konkurransedyktig i flyvedlikehold. Det strider mot all fornuft at Luftforsvaret selv nå flytter oppdrag ut eller bruker innleide utlendinger. I en krisesituasjon vil det ikke være mulighet for Forsvaret å beordre utenlandske borgere. Hva skjer da hvis storinvesteringen i nye F 35 kampfly skal vedlikeholdes i Italia, nye overvåkningsfly i England og helikoptre i Sverige mens norsk kompetanse er borte, sier han.  
 Einan tror det er underliggende forsvarsetaters behov for å nå mål om kostnadskutt som ligger bak at vedlikeholdsoppdrag i økende grad fordeles på henholdsvis utlandet og egne avdelinger med innleid hjelp fra andre land.
       Det er fagenheten Forsvarsmateriell som blant annet har besluttet at vedlikeholdet av nye NH 90 helikoptre skal gå til finske Patria. Ifølge talsmannen Asgeir Spange Brekke var en hovedgrunn at Patria hadde en teknisk såkalt OEM-godkjennelse fra produsenten, som AIM manglet. Luftforsvarets egne verksteder mangler også denne godkjennelsen, men har så langt tatt jobben. – Men da er det «innomhus» i Forsvaret, kravet gjelder ikke, sier Brekke. 
  Spesialrådgiver Birgitte Frisch opplyser til DN at Forsvarsdepartementets politiske ledelse har vært kjent med at deres underliggende etat har fordelt flyvedlikehold til andre enn departementets eget AIM-selskap.
–Tekniske og økonomiske forhold har stor betydning ved vurdering av vedlikeholdskilder. Forsvarsdepartementet og forsvarssektoren tar imidlertid også hensyn til beredskap i sin vurdering av vedlikeholdskilder, oppgir Frisch.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.