Norwegian-leverandør skal have nye fly
Portugisiske Hi Fly, der er fast vikar på Norwegians langdistanceruter, får i 2019 leveret den første af 10 splinternye Airbus A330-900neo.
Den portugisiske wetlease-operatør Hi Fly har hidtil haft en strategi om at beskæftige ældre Airbus-langdistancefly på vegne af kunder over hele verden, der i kortere og længere perioder står og mangler fly og besætninger, når der er ressource- og kapacitetsproblemer.
En af Hi Fly´s allerstørste kunder er Norwegian, der siden 2013 flittigt har anvendt selskabets langdistancefly, når der var problemer med de nye Boeing 787 Dreamlinere. Og der har der relativt ofte været.
Hi Fly er et selskab i fremgang, og sidste sommer afgav man for første gang nogensinde en ordre på nye fly direkte fra Airbus. Der var tale om to helt nye Airbus A330-200, der skulle indgå i flåden med de eksisterende 14 langdistancefly af typerne A330-200, A340-300 og A340-500.
10 nye A330-900neo
Nu har Hi Fly afsluttet endnu et flykøb direkte hos den europæiske flyproducent. Der er indgået aftale om køb af 10 helt nye Airbus A330-900neo, og første eksemplar leveres allerede næste år. Dermed sender det portugisiske flyselskab et klart signal om, at fremtiden tilhører moderne, effektive og miljøvenlige fly.
Nu har Hi Fly afsluttet endnu et flykøb direkte hos den europæiske flyproducent. Der er indgået aftale om køb af 10 helt nye Airbus A330-900neo, og første eksemplar leveres allerede næste år. Dermed sender det portugisiske flyselskab et klart signal om, at fremtiden tilhører moderne, effektive og miljøvenlige fly.
“Valget af de nye A330-900neo model afspejler Hi Fly´s engagement i innovation og bæredygtighed. Det imødekommer vores højeste prioritet om at tilbyde det bedste produkt på markedet til vores kunder over hele verden. A330neo´en, som først introduceres på markedet næste år, er et betydeligt mere avanceret fly end den nuværende generation med lavere brændstofforbrug og CO2-udledning,” udtaler Hi Fly´s administrerende direktør Paulo Mirpuri, i en pressemeddelelse.
Flyene vil være udstyret med Rolls Royce Trent 7000-motorer, der vil kunne sikre en rækkevidde på 12.040 kilometer. A330-900neo vil blive udstyret i en treklasses konfiguration med samlet 365 sælder og vil hurtigt kunne omkonfigureres til en all-Economy-version med plads til 415 passagerer.
To brugte A380´ere på vej
Hi Fly har angiveligt også to brugte på fly på vej ind i flåden. Det er intet mindre en to Airbus A380-800, der er tilbageleveret fra Singapore Airlines til leasinggiveren efter udløbet af den 10-årige leasingaftale.
Hi Fly har angiveligt også to brugte på fly på vej ind i flåden. Det er intet mindre en to Airbus A380-800, der er tilbageleveret fra Singapore Airlines til leasinggiveren efter udløbet af den 10-årige leasingaftale.
De to Airbus A380-fly var nogle af de første eksemplarer af det store fly til at rulle af samlebåndet og de to første til at flyve med passagerer i kommerciel drift. Et af de to fly skrev således luftfartshistorie den 25. oktober 2007, da det gennemførte den første kommercielle flyvning hos Singapore Airlines på rutenummer SQ221 fra Singapore til Sydney.
A380-flyene står lige nu parkeret i den franske lufthavn Tarbes-Lourdes, hvor de er ved at blive klargjort til at tørne ud for Hi Fly. Blandt andet er Singapore Airlines’ første klasses-sæder blevet taget ud. Dem er der ikke behov for i flyenes nye liv, når det forventeligt kan sættes i drift i løbet af foråret.
Hi Fly er Europas førende wetlease-operatør på langdistanceflyvninger og har alle den nødvendige godkendelser hos FAA, EASA samt en IOSA-certificering.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.